Syftet med Uppsala University Sustainability Initiatives, UUSI, är att hjälpa forskarna att komma igång med interdisciplinära forskningsprojekt kopplade till FNs 17 globala mål för en hållbar utveckling. De globala målen handlar om allt från klimatfrågor, ekonomi till jämställdhet. Målen är komplexa samhällsutmaningar där det krävs samarbeten över ämnesgränser för att hitta lösningar.

Sedan 2019 fokuserar UUSI på fyra initiativ eller fokusområden. Just nu förbereds för ett femte initiativ som förhoppningsvis kan beslutas i september 2020. Initiativen är:

• klimatledarskap
  • hållbar urban utveckling
  • vatten, en gemensam kritisk resurs
  • cirkulär ekonomi
  • social rättvisa - under framtagning, inte beslutad i skrivande stund.

Intresserade forskare välkomna

– Alla forskare som är intresserade av samarbete och att driva frågorna framåt får gärna ta kontakt med oss, de är jättevälkomna, säger Klas Palm, projektsamordnare vid UUSI. Vi identifierar ju också löpande frågor inom våra olika initiativ som vi behöver forskningskompetens till och bjuder in lämpliga forskare.

I valet av initiativ att satsa på har UUSI utgått från forskningsområden Uppsala universitet är bra på, områden där ny kunskap behövs och om det är möjligt att få forskningsfinansiering.
– Vi kan inte arbeta med allt, det finns många dimensioner i utmaningarna för en hållbar utveckling.

Inom varje initiativ finns idag runt 20 forskare från olika ämnen och en koordinator som håller ihop arbetet. UUSI har medel för att stimulera och hjälpa igång nätverk med forskarna som i sin tur kan söka forskningsmedel för olika interdisciplinära forskningsprojekt.
– Men det är ganska komplext att få igång interdisciplinära forskningsprojekt. Det kostar mycket energi och det är lätt hänt att en forskare går tillbaka till disciplinforskning eftersom det där är lättare med både publicering och finansiering.

UUSI har medel till och med 2022 från rektor för att stötta och få igång forskningsprojekt. Vad som händer sedan finns inget beslut om idag.
– UUSI i sig själv är inte viktigt. Det viktiga är de fem initiativen och hur man skapar de bästa förutsättningarna inom Uppsala universitet för interdisciplinär forskning med koppling till de hållbara utmaningarna.

Vad händer i höst?

– Vi planerar att bjuda in till två öppna seminarier för forskare. Ett om hur man beräknar en organisations koldioxidutsläpp och ett om hur man kan arbeta interdisciplinärt.

Kul att notera är att de illustrationer som UUSI använder för att illustrera initiativen och verksamheten har nominerats till Svenska Designpriset 2020.