Fördelning av tillkommande basanslag

Områdesnämnden beslutade om fördelning av tillkommande permanent utökning av basanslagen enligt nedan. Utöver den strategiska satsningen Demokrati och högre utbildning prioriterades fakulteter och institutioner med hög andel takbelopp (utbildning) och låg andel basanslag (forskning).

• Demokrati och högre utbildning: 3 miljoner kr 2021, 10 miljoner kr per år från 2022
  • Fakulteten för utbildningsvetenskaper: 4,9 miljoner kr
  • Juridiska fakulteten: 2,4 miljoner kr
  • Samhällsvetenskapliga fakulteten: 2, 4 miljoner kr

Diarienr: HUMSAM 2020/33

Återtagande och fördelning av myndighetskapital

Områdesnämnden tar tillbaka hälften av det myndighetskapital som överstiger en viss gräns vid årsboksluten från fakultetsnämnderna. Inom utbildning är gränsen 10 % och inom forskning är gränsen 15 %. Det är samma regelverk som konsistoriet använder.

Endast språkvetenskapliga fakulteten ligger över de fastställda gränsnivåerna och från fakulteten återtas från utbildning 1 776 000 kr och från forskning 1 993 000 kr

De återtagna medlen fördelas till övriga fakulteter i proportion till anslagen 2021:

Utbildning

• Fakulteten för utbildningsvetenskaper: 463 000 kr
  • Historisk-filosofiska fakulteten: 298 000 kr
  • Juridiska fakulteten: 237 000 kr
  • Samhällsvetenskapliga fakulteten: 719 000 kr
  • Teologiska fakulteten: 59 000 kr

• Fakulteten för utbildningsvetenskaper: 150 000 kr
  • Historisk-filosofiska fakulteten: 521 000 kr
  • Juridiska fakulteten: 167 000 kr
  • Samhällsvetenskapliga fakulteten: 1 010 000 kr
  • Teologiska fakulteten: 145 000 kr

Diarienr: HUMSAM 2021/5

Revidering av arbetsordning

Områdesnämnden beslutade om en reviderad arbetsordning. Några viktigare förändringar mot tidigare arbetsordning:

• Områdesnämndens sammansättning har ändrats i enlighet med tidigare beslut.
  • Ett arbetsutskott har inrättats i enlighet med tidigare beslut. Observera dock att det i den reviderade arbetsordningen föreslås att även ställföreträdande vicerektor ska ingå i arbetsutskottet.
  • Circus samt tre referensgrupper har inrättats i enlighet med tidigare beslut.
  • Avseende möjligheten för vicerektor att fatta beslut på delegation har kostnadsbegränsningen justerats upp.

Diarienr: HUMSAM 2020/48

Strategisk satsning på Demokrati och högre utbildning

Områdesnämnden beslutade att utse en planeringsgrupp för den strategiska satsningen Demokrati och högre utbildning. Planeringensgruppen ska föreslå en organisation med det långsiktiga målet att satsningen integreras i ordinarie verksamhet och speglar hela vetenskapsområdets kompetens. Förslaget ska presenteras på områdesnämnden 7 april. Planeringsgruppen består av Esbjörn Larsson (sammankallande), Joakim Palme och Sofia Ahlberg.

Bakgrunden till den strategiska satsningen Demokrati och högre utbildning är att universitetens oberoende som ett fundament för den demokratiska ordningen är ifrågasatt, vilket i sin tur ytterligare urholkar demokratins grundvalar. Mot den bakgrunden är relationen mellan högre utbildning och demokrati av kritisk betydelse för samhällsutvecklingen. Syftet med satsningen är att mobilisera den uppsättning av olika verktyg och vetenskapliga angreppssätt som ryms inom vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap, för att analysera och kasta nytt ljus på en av vår tids stora framtidsfrågor: Hur kan bildning och demokrati skapa en bättre värld?