Europeiska språkdagen firas sedan 2001 på initiativ av EU och Europarådet. Uppsala universitet uppmärksammar för första gången på länge dagen med en eftermiddag den 26 september 2022.

Programmet innehåller tio korta föreläsningar om att lära sig och att undervisa olika språk. I anslutning till detta hålls en minimässa med aktuella institutioner och aktörer inom språkområdet.

– Vårt mål med att fira Europeiska språkdagen är att sätta språken i fokus samt locka fler att lära sig ett nytt språk. Vi har satsat på korta föredrag för att skapa ett program med puls. Man behöver inte föranmäla sig och det går bra att ta del av en eller flera föreläsningar, säger Charlotte Lindgren, universitetslektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier som är en av initiativtagarna bakom evenemanget.