Enlight är ett nätverk mellan nio lärosäten i Europa som har fått medel för ökad samverkan inom utbildning inom ramen för EU:s satsning på Europauniversitetet. Nätverket har identifierat fem globala samhällsutmaningar som ska prioriteras.

– De här regionala akademiernas första uppdrag är att inventera vilka lokala problem som är högst prioriterade inom de fem utmaningsteman som finns i Enlight, berättar Jonathan Schalk, koordinator för Enlight vid avdelningen för internationalisering. Dessa utmaningar kan sedan kanaliseras genom Enlight till studenter, lärare och forskare vid alla nio universiteten för att i sin tur utvecklas till olika utmaningsbaserade undervisningsformat men också för möjligheter till praktik och uppsatsskrivande. Utmaningarna kommer dessutom användas som teman inom ramen för de europeiska konferenser som samlar representanter från Enlights städer.

Liknande utmaningar

I Uppsalas regionala akademi ingår Uppsala kommun, Region Uppsala och Region Gotland som fasta medlemmar men det finns möjlighet att bjuda in andra aktörer beroende på vad som ska diskuteras.

– Vi ser ut att möta liknande utmaningar inom de städer och samhällen som deltar i Enlight, säger Christian Dahlman, enhetschef på Uppsala kommuns ledningskontor. Vi ser fram emot att påbörja samtal med de övriga städerna inom Enlight om hur vi kan dela erfarenheter och hjälpa varandra hitta hållbara lösningar för våra framtida städer i Europa.