Många doktorander har svarat att de inte har kunnat göra fältarbete, samla data eller få tag på deltagare till studier. Nästan hälften har inte kunnat presentera sin forskning och 150 doktorander svarar att undervisning och administration har tagit längre tid.
– Precis som för andra tidsbegränsade anställningar så är forskarutbildningen känslig för förseningar och extraarbete utanför forskningsprojekten, säger Oliver Degerstedt, ordförande i Doktorandnämnden och doktorand vid institutionen för farmaceutisk biovetenskap. Det som gör doktorander extra utsatta är att det är just en utbildning vi genomgår och vi har rätt till fyra års nettostudietid med fokus på forskning.

Enkäten gjordes digitalt oktober-december 2020, alla drygt 2 000 doktorander vid Uppsala universitet fick enkäten och drygt 500 svarade. Av de som svarat ser bilden ganska snarlik ut inom de tre vetenskapsområdena.

Extratid behövs

Runt sju procent konstaterar att de behöver tjugo eller fler veckors extratid för att komma ikapp den tid de har förlorat under pandemin. Men det finns även behov av färre veckors extratid, 100 doktorander beräknar att de behöver fem veckors extratid.
– Det vanliga och enklaste verktyget är att förlänga studietiden, alltså prolongation. Men vi ser även behov av att ytterligare synliggöra vilka hjälpmedel som finns tillgängliga för doktorander inom stresshantering och mental hälsa via företagshälsovården Previa.

I enkäten var en frågorna om doktoranderna har fått eller tror att de kommer att få prolongation eller andra former av stöd för att hantera effekterna av pandemin. Det var en fritextsvar och knappt 200 svar kan betecknas som nej, drygt 60 som ja och drygt 60 som vet inte.

Dialoger pågår

För närvarande pågår dialog och arbete med att se över frågan om prolongation för doktorander med anledning av pandemin.
– Men diskussionerna går trögt, det positiva är att det pågår dialoger på olika nivåer. Tyvärr så skiljer sig bilderna som målas upp av doktorander, prefekter och dekaner ute i verksamheten och det skiljer ganska mycket på vissa fakulteter. Doktorandnämnden efterfrågar därför en transparens i hur de tillfälliga medel som tillkommit fakulteterna under 2021 distribueras och används. Enligt rektorsbeslut från december 2020 är dessa medel öronmärkta till att hantera negativa effekter av covid-19 på forskning och forskarutbildning. Om en doktorand får avslag på en prolongationsansökan bör det också tydligt framgå varför beslut om avslag tagits och hur doktoranden kan gå vidare med överklagan.

Oliver Degerstedt hoppas också att handledarna stöttar och är extra vaksamma på grund av den uppkomna situationen.
– Det är framför allt viktigt att handledarna är vaksamma och behjälpliga med stöd till de doktorander som helt fått ändra inriktning på sina projekt samt de doktorander som nyligen påbörjat sin anställning och kanske inte har haft möjlighet att komma in i en optimal forskningsmiljö på grund av distansarbete.