Enkäten är en del av ett uppdrag som ska resultera i en strategi som utgår från universitetets behov, resurser och prioriteringar av e-infrastruktur med fokus på känsliga data för att skapa effektiva och rättssäkra interna förutsättningar för att bedriva forskning och utbildning.

Känsliga data inkluderar känsliga personuppgifter och data som är känslig av andra anledningar, till exempel sekretess. Med hantering avses all typ av processering av data, som beräkning, analys, överföring, delning och integrering.

Kartläggning av infrastruktur

Behovet av att kartlägga, synliggöra och tillgängliggöra forskningsinfrastrukturer ingår i universitetets verksamhetsplan 2021 och rektor planerar att återkomma med ett uppdrag som ska resultera i ett förslag för en strategi som beskriver universitetets behov, resurser och prioriteringar. Men det är ett omfattande arbete och eftersom frågan om hantering av känsliga data behöver hanteras omgående har översynen av e-infrastruktur med fokus på känsliga data brutits ut i ett separat uppdrag.

Enkäten tar 5-10 minuter att svara på.