Hur känns det inför ditt nya uppdrag som dekan vid teologiska fakulteten?

– Jag känner förväntan och glädje. Fakulteten har under de senaste åren genomfört en genomgripande omorganisation av sin verksamhet. Nu går vi in i en konsolideringsfas. Jag hoppas på ett kollegialt och samtalande sätt kunna förstå, leda och företräda kollegor och organisationen teologiska fakulteten och samtidigt rusta fakultetens framtida ledare.

Vad vill du skicka med till din efterträdare på posten som rektorsåd för lika villkor, Åsa Cajander?

– Uppdraget som rektorsråd för lika villkor är roligt och ger en möjlighet att göra världen lite bättre genom Uppsala universitet. Ansvarsglädje är ett ledord för mig själv, att man ska känna glädje över att ha fått ansvar och ta ansvar. Sedan har vi en del oavslutade saker. Bland annat går handlingsplanen för lika villkor ut vid årsskiftet och jag skulle vilja att det kommer upp ett beslut om strukturen för lika villkorsarbetet med ombud och grupper på alla nivåer under hösten.

– Och sedan så önskar jag Åsa den största glädje i att få börja samla människor som har haft lika villkorsmedel och jämställdhetsintegreringsmedel till workshops där andra kan komma och lyssna på vad de har gjort och lära av de här projekten. Det var någonting vi hade tänkt att dra igång nu men covid gjorde att vi fick skjuta på det, så att det finns en sådan där riktigt rolig karamell för henne att ta tag i till hösten