Vad innebär det att vara expertutvärderare?
– Som expert utvärderar och bedömer man forsknings- och innovationsansökningar inom programmet Horisont Europa. De bedömningarna ligger sedan till grund för beslut om ansökningarna.

Varför ska man som forskare anmäla sig, kommer det inte att bara ta en massa tid?
– Självklart tar det tid men man får ersättning från EU, ler Anna Halldén.

– Men viktigare är att om man vill få EU-medel till sin egen forskning är det absolut bästa att själv vara med och bedöma ansökningar. Då lär man sig hur man skriver en ansökan, vilka krav som ställs och vad bedömare i praktiken tittar på. Man lär sig om forskningsfronten, spjutspetsforskning och det ger en bra överblick över konkurrensen. De expertutvärderare jag har pratat säger också att det är kul. De får prata och diskutera med kollegor, både forskare och andra inom fältet.

Hur går en bedömning till?
– Först läser man själv igenom ansökningarna och gör en egen bedömning. Sedan samlas man i en panel och pratar ihop sig om en gemensam bedömning. Jag tror det är en rolig process när man vänder och vrider på ansökningarna. Och man får kontakter som kan vara till nytta i den egna forskningen, potentiala framtida partners.

Är det bara att anmäla sitt intresse och sedan är det igång?
– Ja, första steget är inte krångligare och det finns inte någon deadline utan man kan anmäla sitt intresse löpande. Men en intresseanmälan innebär inte automatiskt att man blir bedömare. Utifrån vilka ansökningar som kommer in sätter EU ihop bedömarpaneler med experter utifrån deras kunskapsområden, erfarenhet, organisationstillhörighet, språkkunskaper och geografisk hemvist.

Saknas det experter inom några särskilda områden?
– Ja, det behövs många fler experter inom humaniora och samhällsvetenskap. Det beror bland annat på att humaniora och samhällsvetenskap är ett tvärgående tema inom Horisont Europa och bedömarpanelerna behöver en bredare kompetens.

(Forskningsstöd inom medicin och farmaci respektive teknik och naturvetenskap ser dessutom ett allmänt behov av fler experter från Uppsala universitetet respektive Sverige eftersom det har varit relativt få experter från Uppsala universitet och Sverige tidigare.)

Ni vill gärna få kontakt med de forskare från Uppsala universitet som blir expertutvärderare inom Horisont Europa, varför?
– Vi inom forskningstöd brukar bjuda in expertutvärderare för att de ska berätta för andra forskare hur man lyckas med sin EU-ansökan men vi får inte per automatik veta vilka forskare som blir expertutvärderare.