Ghent universitet är värd för Enlights första pedagogiska konferens 18-19 november 2021. Temat för konferensen är "Lära från och med andra - peer learning inom alla nivåer på universitetet" (Learning from and with each other – peer learning across all levels of the university).

Enlight är ett EU-projekt där Uppsala universitet ingår tillsammans med åtta andra universitet. Enlight är en del av EU:s initiativ Europauniversitet med syfte att skapa ett europeiskt utbildningsområde.

Lärare, studenter, utbildningsutvecklare och administratörer vid universitetet inom Enlight-projektet bjuds in att dela sina erfarenheter och idéer hur målen med Enlight kan kopplas till lärandet.

Fem spår inom temat

Temat är paraply för fem spår på konferensen. Inom varje spår efterlyses exempel på aktiv studentmedverkan eftersom det är centralt för Enlight.

• Spår 1: Pedagogisk kvalitetsstrategi
  • Spår 2: Utmaningsdriven utbildning
  • Spår 3: Generiska kompetenser och globalt engagemang
  • Spår 4: Verktyg för sömlöst, inkluderande flexibelt lärande med grön mobilitet
  • Spår 5: Strukturell dialog med lokala intressenter

När det här skrivs har utlysningen av konferensbidrag precis kommit och sista anmälan måste ske senast 6 augusti.