Hur känns det?

– Det är märkligt att åren har gått så fort och att jag är en del av det seniora gardet.

Utmärkelsen tilldelas arbetstagare som har arbetat statligt i minst 30 år. Maria Tovar har dessutom varit trogen samma arbetsgivare, Uppsala universitet, genom alla år.

Hur kommer det sig att du har stannat så länge, inte bara inom staten utan även vid Uppsala universitet?

– Att jag har varit i statlig tjänst är inget jag direkt har tänkt på. Men att jag stannat så länge på Uppsala universitet beror på att jag har haft ett roligt jobb och härliga kollegor. Det känns faktiskt som en förmån att möta studenter och presumtiva studenter och vara med på en liten del av deras väg mot framtiden, säger hon. Med ett enormt utbud av utbildningar, en oändlig mängd möjliga karriärvägar och unika individer blir det aldrig tråkigt!

Samtidigt kan det vara utmanande, menar hon.

– Jag kan aldrig förutse vad dagens samtal ska handla om eller vilka människor och frågor jag ska möta.

Det är regeringen som har beslutat om vilka regler som gäller för utmärkelsen. Före år 1974 var det skillnad mellan olika utmärkelser till statliga tjänstemän, beroende på vilken ställning de hade. Numera är det lika för alla som gäller.

Den som får utmärkelsen Nor kan välja mellan att ta emot ett armbandsur, en medalj, eller ett konstglas. Vad har du valt?

– Jag har valt en vas av Ernst Billgren, berättar Maria Tovar.

Vid en ceremoni i sal X i Universitetshuset den 29 oktober delas utmärkelsen ut. I samband med det ordnas också en mottagning i kanslersrummet. Maria Tovar ser fram emot att gå på såväl ceremoni som mottagning.

– Det känns lite högtidligt och roligt, speciellt nu efter en lång tid utan så många sociala evenemang och festligheter, säger hon.

Från Maria Tovars enhet deltar även Mikael Wångmar.

– Vi är därmed två stycken på samma enhet som har trivts på universitetet så här länge.