Avdelnings-, kansli- och enhetschefer har i uppdrag att avgöra hur återgången vid respektive avdelning ska genomföras. Den ska ske utifrån verksamhetens behov, arbetsuppgifternas karaktär och i dialog med berörda medarbetare.

Nu i februari har förvaltningsledningen tagit emot resultatet av den enkät om ”återgång till arbetsplatsen” som arbetstagarorganisationerna gemensamt genomfört. Det var glädjande att konstatera att flertalet som svarat på enkäten tycker att återgången fungerat okej. Men naturligtvis ger många av svaren mig och ledningen en hel del att fundera vidare på. Det finns synpunkter på hanteringen av pandemin, om otydliga beslut, olikheter mellan avdelningar som upplevts orättvisa och det finns oro för att lokalerna inte är anpassade efter efterfrågan på digitala möten.

Jag har full förståelse för att förvaltningens medarbetare skulle önskat mer dialog. Samtidigt är jag övertygad om att våra chefer, på alla olika nivåer, har gjort sitt yttersta för att tillgodose såväl verksamhetens som medarbetares behov. Det har inte varit en enkel balansgång och de senaste två åren har, som vi alla vet, ofta kantats av snabba kast och behov av åtgärder för att hantera såväl förstärkta som lättade rekommendationer och restriktioner. Men jag är övertygad om att alla medarbetare inom förvaltningen tillsammans har gjort sitt bästa för att lösa de utmaningar som uppkommit under pandemin för att ge forskning och utbildning det allra bästa stöd.

Vi som ledning får självfallet reflektera kring hur vi kan bli tydligare, mer samstämmiga i våra budskap och, säkert i vissa fall, mer lyhörda. Och självklart ska vi lära oss av de nya arbetssätt som pandemin inneburit!

Nyligen fastställde jag en plan för min och förvaltningens interna kommunikation. De krönikor som jag sedan i december skriver varje månad är den del av den. Jag återkommer både till kommunikationsplanen och till den reviderade arbetsordningen i min krönika för mars. Både dessa dokument utgör stöd i arbetet med tydlighet och kommunikation.

Det nya året innebär att ett antal spännande projekt startar. Översyn eller utveckling av områden såsom vårt universitetspedagogiska stöd, alumnarbete, hantering av forskningsdata och informationssäkerhet kommer att bidra till att stärka verksamheten samt öka tydligheten och kvaliteten. Vi fortsätter arbetet med våra strategiska prioriteringar: kunskap och förtroende, digitalisering och kvalitetsutveckling. Det är också roligt att konstatera att systemet med interna audits funnit sin form och redan givit resultat.

Själv ser jag särskilt fram emot att få besöka förvaltningens alla avdelningar. Något jag började göra i februari för två år sedan men fick avbryta på grund av pandemin. Vissa saker gör sig bäst i fysisk form. Ser verkligen fram emot att ses!

Caroline Sjöberg

Universitetsdirektör