• Boka en lokal som har den tekniska utrustning som behövs för ett kvalitativt genomförande. Kontakta intendenturen/motsv på aktuellt campus om du behöver råd om lämplig lokal. Besök gärna lokalen för att få en känlsa av hur den upplevs och fungerar.
  • Utse en person på institutionen som värd för arrangemanget. Denna bör vara väl förtrogen med att använda e-mötesteknik som mötesyta och ha inblick i alla momenten vid disputationen.
  • Tänk noga igenom upplägget (tidsplan, antal deltagare, vem är värd, hur begära ordet, eventuella pauser, etc). Ju mer detaljerad information du kan ge, desto bättre hjälp kan du få.
  • Boka in ett avstämningsmöte med intendenturen/motsv där alla praktiska frågor kan tas upp för att skapa samförstånd och trygghet. Be om kontaktuppgifter till tekniker som kan finnas till hands före och under genomförande.
  • Boka ett möte med de deltagare som ska vara aktiva under disputationen för att testa upplägget och göra en generalrepetition i den bokade lokalen. Gå igenom alla de moment där tekniken måste fungera felfritt, särskilt för respondenten, opponenten, ordförande och betygsnämnden.
  • En disputation måste offentliggöras och vem som helst har rätt att närvara. Därför är det viktigt att informationen som ges ut till allmänheten följer vidtagna överenskommelser.

Läs mer om att arrangera disputationer under covid-19: Zoom-information, kalendarieadministration samt vad som gäller för respektive fakultet/vetenskapsområde.