En roll-up med EU-kommissionens logga står fortfarande uppfälld i Richard Bergströms vardagsrum hemma i Schweiz, redo att fungera som bakgrund under digitala intervjuer och möten. Att samordna och säkra tillgången på covid-vaccin är fortfarande mer än ett heltidsuppdrag.

Med sig i bagaget har han en apotekarutbildning från Uppsala universitet och en bred internationell erfarenhet från läkemedelssektorn, inom såväl myndigheter som stora läkemedelsföretag och lobbyorganisationer.

Finns det något som du tyckte verkade onödigt i din utbildning när du gick den men som senare visade sig vara väldigt användbart?

– Jag tyckte aldrig att den var onödig, men jag minns att ingen tyckte att kursen som nu för tiden heter samhällsfarmaci var kul utom jag.

Du har haft en karriär i stora internationella företag och ett nyckeluppdrag under pandemin. Vad, förutom universitetsstudier, har varit viktigt för din professionella utveckling?

– När jag föreläste för studenter vid Farmaceutiska fakulteten i Uppsala i slutet av förra året sade jag: ”Om ni tror att ni är färdiga nu så har ni misstagit er. Det är nu lärandet börjar”. Jag lyfte fram att jobba internationellt är en väldigt bra erfarenhet och jag passade också på att slå ett slag för läkemedelsindustrin där det händer mycket intressant. Att jobba i en medlemsorganisation, med många olika viljor, har också varit väldigt komplext och lärorikt.

– Som person är jag nyfiken och storkonsument av nyheter och poddar. Jag har ett brett samhällsintresse och jag tror att det har varit viktigt.

Vad kan du ge för tips till en ny student som precis ska börja på universitetet? Hur ska hen få ut så mycket som möjligt av sina år vid universitetet?

– Mix and match. Jag vill verkligen uppmana alla att inte bara följa de färdiga utbildningsprogrammen utan att blanda ämnen. Kunskaper i datavetenskap, etik, policy, historia och livsåskådning breddar perspektiven. Om du läser naturvetenskapliga ämnen – läs även samhällsvetenskap. Och åt andra hållet. Humanister behöver också en dos av life science.

– Det är viktigt med nyfikenhet och jag tycker verkligen att man ska se världen som sitt arbetsfält. Ta vara på tillfällen att studera utomlands till exempel.

Vad var viktigt för dig när du var student?

– Jag var målmedveten och bestämde mig för att helt och hållet satsa på studierna. Jag läste mycket och jag gick till exempel en extrakurs i molekylärbiologi på helgerna. Det här var 1986 så det var ett väldigt nytt område. Vi klonade bakterier bland annat. Det var först efter min examen som jag började gå på nationer, tack vare att min fru hade några år kvar på sina studier.

Vad är mest utmanande i ditt yrkesliv just nu?

– Det är att agera i situationer som ofta är otydliga. Att hantera den ständigt rådande osäkerheten kring viruset och kring olika typer av data är en fortsatt utmaning. Det finns också en del spretiga och motstridiga viljor. Men so far so good. Det har varit väldigt intressanta och tuffa år.