Antagningsordningen innehåller de regler Uppsala universitet tillämpar ifråga om anmälan, behörighet och urval samt hur beslut om antagning fattas och kan överklagas. Den omfattar även regler som gäller för vissa andra beslut i samband med antagning. Antagningsordningen är nu beslutad av konsistoriet.

Några frågor till Cecilia Marklund, chef för studieadministrationen vid universitetsförvaltningen, som hållit samman arbetet med revidering.

Varför har antagningsordningen reviderats?

– Den förra, övergripande revideringen gjordes för ca tio år sedan, så det fanns anledning till en ordentlig genomlysning. Förordningar och regelverk inom området har ju förändrats, men även verksamheten inom universitetet och nationellt.

Vad skulle du vilja lyfta fram som nytt?

– Det är en helt ny struktur, som vi hoppas ska vara mer anpassad för de sökandes behov och göra det lättare att hitta information. Utöver det så har vi fört in en del praxis, som vi tror tydliggör regelverket både för de sökande och för verksamheten.

Både upplägg och språk har moderniserats i den reviderade antagningsordningen.

Något som vållat diskussion?

– Ja, till exempel att studenterna gärna hade sett att läkarprogrammet inte använder högskoleprovet som skiljekriterium vid lika meriter - men så blev det alltså inte.