Universitetet följer som tidigare Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Regeringen är tydlig med att undervisningen vid lärosätena ska bedrivas på plats. När det gäller arbete hemifrån ska arbetsgivaren ”göra det möjligt för anställda att i viss utsträckning arbeta hemifrån när arbetet så tillåter”.

Inom universitetsförvaltningen har inriktningen varit att arbete genomförs på plats. I viss utsträckning har man kunnat arbeta hemifrån om verksamheten tillåter och efter överenskommelse med närmaste chef.

– Vi behöver egentligen inte ändra i våra regelverk. Men vi kan vara mer flexibla i tillämpningen säger universitetsdirektör Caroline Sjöberg.  Det är fortfarande närmaste chef som avgör ifall hemarbete är möjligt och den dialogen är viktig, fortsätter Caroline.

I nuläget är det inte aktuellt att återgå till distansarbete eller att ta hem utrustning eller att anpassa arbetsplatser i hemmet.