Saco arrangerar varje november en serie utbildningsmässor runt om i landet, med fokus på studieval efter gymnasiet, men i år ersattes dessa av en digital mässa. Via Saco:s mobilapp kunde besökare ladda ner material, titta på filmer, se förinspelade seminarier och chatta med studievägledare och studentambassadörer genom Uppsala universitets virtuella monter samt även via en mängd kanaler för diverse olika intresseområden.

– Det är ett helt nytt sätt att arbeta på som är jättespännande och kreativt men som tar otroligt mycket tid, säger Anna Sonnevi, kommunikatör på enheten för studentrekrytering vid kommunikationsavdelningen.

Omfattande förberedelser

För en utställare på en digital mässa är det en utmaning att förbereda relevant innehåll med frågor och svar, ta fram förinspelade webbinarier och att till exempel producera filmer som visas i den virtuella montern. Dessutom måste man ta höjd för de tekniska lösningar som mässan erbjuder för besökarna. Att ta hjälp av och att alltid ha teknisk support på plats, är en stark rekommendation.

– 30 ambassadörer jobbade hemifrån tillsammans med studievägledare och representanter från Studentservice och vi är väldigt nöjda att vi lyckades genomföra den digitala utbildningsmässan som hade fler än 29 000 besökare.

Skiljde sig då besökarnas frågor och feedback något från tidigare år, eller såg kommunikationen ungefär ut som tidigare?

– Dagens gymnasieelever tillhör Google-generationen som själva söker information, men visst är frågorna desamma: Vad är antagningspoäng? Vilken behörighet krävs? Hur är det att vara student i Uppsala?

Den stora skillnaden var att besökarna inte ställde frågorna genom det fysiska mötet, utan via digitala lösningar som sammanfattningsvis resulterade i en mycket lyckad medverkan från Uppsala universitets sida.