Denna vår har vi ställts inför utmaningen att med kort varsel digitalisera all undervisning och stora delar av övrig verksamhet vid vårt universitet. Vi vill rikta ett varmt tack till alla som med energi och kreativitet gjort extraordinära insatser för att klara denna omställning.

Ingen vet hur länge restriktionerna kommer att gälla. Vi bestämmer inte själva när universitetet kan öppna för campusundervisning igen, så vi planerar för sommaren och hösten utifrån olika scenarier. Vi i ledningen försöker i detta osäkra läge skapa så stabila förutsättningar som möjligt. Budgetarbetet och verksamhetsplaneringen fortgår med utgångspunkten att givna planeringsförutsättningar för 2021 gäller. Vi skapar samtidigt beredskap för att gemensamt kunna lindra negativa konsekvenser som uppstår lokalt i spåren av Covid-19.

Även om pandemin drabbar vissa omänskligt hårt och sätter oss alla på prov, finns det positiva aspekter av en kris som denna. Vi tvingas tänka i nya banor, pröva nya arbetssätt och får värdefulla erfarenheter att ta med oss in i arbetet efter Covid-19. Vårt universitet blir bättre rustat för en framtid som vi vet kommer att vara ännu mer digitalt integrerad. Vår förmåga att använda verktygen utvecklas och öppnar nya möjligheter.

Samtidigt ser vi nog alla fram emot att få träffas mer. Småprat i korridorerna, kreativa konferenser och årliga festligheter betyder mycket för våra relationer, trivsel och vår arbetsglädje. Det personliga mötet behövs och kan inte alltid ersättas.

Ett annat utslag av digitaliseringen är att detta är det sista numret av personaltidningen Universen. I drygt 50 år har den med nyheter, reportage och porträtt bidragit till erfarenhetsutbyte, identitet och sammanhållning. När vi nu övergår till helt digitala lösningar för internkommunikationen, med alla dess uppenbara snabbhetsfördelar, ska betydelsen av dessa värden inte glömmas.

Med tillönskan om en trots allt skön sommar.

Eva Åkesson, rektor
Anders Malmberg, prorektor