Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Vårt UU/
  • Centralarkivet/
  • Historik, verksamhetsområde och inriktning/
  • Gå till Vårt UU Centralarkivet
    • Föreskrifter
    • Förteckningar
    • Rutin för hantering av forskarförfrågningar
    • Historik, verksamhetsområde och inriktning
    • Speciella arkivalier och samlingar

Historik, verksamhetsområde och inriktning

Historik, verksamhetsområde och inriktning

Uppsala universitet grundades 1477 och arkivets äldsta handling är instiftelsebrevet från detta år. Den verkliga ansvällningen av handlingar börjar dock med det betydelsefulla året 1624, då Gustav II Adolf till universitetet donerade inemot 400 hemman av sina egna arvegods i Uppland och Västmanland för dess expansion och framtida försörjning.

Universitetsarkivet består egentligen av många olika arkiv, som räntkammararkivet, kansliarkivet, nio fakultetsarkiv och över hundra institutionsarkiv. De senare, av vilka de allra flesta endast har nittonhundratalshandlingar, förvarar med få undantag sina arkiv själva. Arkiven berättar om forskningen och undervisningen, om studenterna, om administrationen och sist men inte minst, om de 400 akademigårdarna.

Kansliet

Kansliets huvudsakliga verksamhet var det administrativa och pedagogiska arbetet. Verksamheten leddes av det Större akademiska konsistoriet där tidigare samtliga ordinarie professorer hade plats. Konsistoriets ordförande var rektor biträdd av akademisekreteraren. Till konsistoriets ansvarsområden hörde frågor av ideologisk, pedagogisk, administrativ och ekonomisk art. Fram till och med 1852 fungerade även konsistoriet som domstol för akademistaten. Konsistoriet var universitetets högsta beslutande organ. Kansliets verksamhet leddes av akademisekreteraren som var dess högsta tjänsteman. Till sin hjälp hade han ett skiftande antal tjänstemän och från och med 1744 en akademiombudsman med ansvar för de juridiska processer som universitetet var inblandat i. Ombudsmannens verksamhet sträckte sig också in på räntkammarens område varför arkivmaterial från dennes verksamhet kan återfinnas även i räntkammararkivet.

Räntkammaren

Räntkammaren ansvarade för universitetets ekonomi, bland annat arrendefrågor och annat som berörde universitetets gods. Verksamheten leddes av Räntmästaren som högsta ansvarig tjänsteman. För att kontrollera räntmästarens verksamhet fanns även två ”Inspectores Aerarii” som valdes bland professorerna för en period av två år. Inspectores aerarii ansvarade också för skötsel och underhåll av akademiens fastigheter, samt för universitetets löneutbetalningar.

Mot slutet av 1800-talet hade universitetet utökats så pass mycket att den tidigare organisationen inte längre var ändamålsenlig varför från 1870 ytterligare ett organ tillkom, drätselnämnden. Drätselnämnden bestod av ett antal professorer samt rektor som ordförande och räntmästaren som föredragande och hade som uppgift att ansvara för den ekonomiska förvaltningen av universitetet. Från slutet av 1800-talet kom räntkammaren att bestå av tre ganska skilda delar, dels den egentliga Räntkammaren som skötte den ekonomiska redovisningen, dels ett Byggnadskontor som skötte om universitetets fastigheter och slutligen en Jord- och skogsförvaltning som handlade frågor rörande förvaltningen av universitetets jord- och skogsfastigheter. Från 1999 sköter Akademiförvaltningen om universitetets fastigheter, gårdar och skogar.

Handlingar från alla dessa faser av universitetets ekonomiska administration finns i Räntkammararkivet.

Lilla arkivet

Lilla arkivet slutligen är egentligen inget eget arkiv utan utgörs av serien kansliarkivet F1a samt delar av serien räntkammararkivet F1a. Dessa handlingar har dock av tradition förvarats separat under namnet ”Lilla arkivet”. Arkivet innehåller dels universitetets privilegier och konstitutioner, dels olika äganderättshandlingar såsom testamenten, donationer, köpebrev m.m.


Kontakt: registrator@uu.se

Innehållsansvarig: Olof Byström 13 maj 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.