Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Vårt UU/
  • Med anledning av kriget i Ukraina/
  • Stipendier för forskare från Ukraina/
  • Gå till Vårt UU Med anledning av kriget i Ukraina
    • Frågor och svar
    • Stöd som riktas till ukrainska forskare
    • Stipendier för forskare från Ukraina

Stipendier för forskare från Ukraina

Stipendier för forskare från Ukraina

I våras fattade rektor beslut om att avsätta medel för riktade stipendier till forskare från Ukraina, se bifogat dokument RS beslut UFV-PA 2022-1182 (pdf). Totalt anvisades medel för 20 stipendier à 150 000 kronor för vistelser om fem månader. Samtliga 20 stipendier har tilldelats forskare från Ukraina.

Rektor har den 4 oktober 2022 fattat ett beslut om att avsätta ytterligare medel för riktade stipendier för forskare från Ukraina, se bifogat dokument RS beslut UFV 2022/2072 (pdf). Syftet med stipendierna är att kunna erbjuda forskare en fristad och möjliggöra vistelse i en forskningsmiljö. Det finns möjlighet för rektor att tilldela 20 nya stipendier à 150 000 kronor där varje stipendium tilldelas för kortare vistelser om fem månader. Stipendierna tilldelas efter beslut och ska föregås av ansökan från mottagande prefekt/motsvarande. Ansökan och beslut sker löpande.

För tillfället finns 17 tillgängliga stipendium att söka. Denna information uppdateras löpande.

Vid fler sökande än antal stipendier görs ett urval utifrån akademiska meriter, forskarens egna motivering samt motivering från institution. Forskarens egna motivering och beskrivning av akademisk bakgrund ska skrivas på engelska. Ansökan kan skickas in så länge massflyktsdirektivet gäller och det finns stipendiemedel.

Stipendiet kan enbart tilldelas forskare som omfattas av massflyktdirektivet och som innehar en doktorsexamen vid tid för ansökan. För att vara behörig krävs också ett åtagande från prefekt/motsvarande för mottagande vilket dels innebär att institutionen står får indirekta kostnader såsom rum, arbetsplats, dator etc. Åtagandet innebär också att institutionen ska kunna bistå med personalresurser som kan stötta forskaren i diverse frågor.

Den 14 mars 2023 fattades beslut ett tillägg till tidigare beslut (Tilläggsbeslut gällande riktlinjer om stipendier för forskare från Ukraina.pdf). I tilläggsbeslutet öppnas möjligheterna upp för forskare från Ukraina som tidigare beviljats stipendium genom rektorsbeslut att ansöka om stipendium vid ytterligare ett tillfälle.

Mer information finns i bifogat dokument Information till institutioner som visat intresse för mottagande av forskare från Ukraina (pdf).

Ansökningsformulär (pdf)

Ansökan från mottagande prefekt/motsvarande eller intresseanmälan från forskare från Ukraina skickas till IFSS-mejlen: ifss@uadm.uu.se. Från det att IFSS mottagit fullständig ansökan är tiden till beslut om stipendium ca 3 veckor.

Innehållsansvarig: mpredaktionen@uadm.uu.se 14 mars 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.