Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Lön och förmåner
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Konferens och resfria möten
    • Lokaler
    • Kris och krisstöd
    • Miljöarbete
    • Mål- och regelsamlingen
    • Rekrytera och anställa
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Tillgänglighet och olika stöd
    • Upphandling
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forsknings- och utbildningsstrategier
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och ramverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumnverksamhet
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Uppsala universitets arkiv
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Vårt UU/
  • Organisation och styrning/
  • Universitetskollegiet/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

Det finns innehåll kopplat till denna sidan

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Organisation och styrning
    • Akademiska senaten
    • Internrevisionen
    • Intendenturer
    • Nämnder och kommittéer
    • Personalansvarsnämnden
    • Rådgivande organ
    • Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
    • Universitetsbiblioteket
    • Universitetskollegiet
      • Ledamöter i Universitetskollegiet
    • Universitetsledning
    • Uppdragsutbildning
    • UU Innovation
    • Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap
    • Verksamhetsplanering och uppföljning

TextPortlet TextPortlet

Universitetskollegiet – tillika permanent hörandeförsamling

Uppgifter


Universitetskollegiet utgör hörandeförsamling vid processen att ta fram förslag på rektor och utse prorektor.
Ledamöterna som representerar personer med vetenskaplig kompetens utgör valförsamling vid val av lärarledamöter i konsistoriet.
Universitetskollegiet ska beredas möjlighet att lämna synpunkter på förslag till nomineringsperson samt förslag till ordförande och externa ledamöter i konsistoriet.
Universitetskollegiet beslutar om sina egna arbetsformer.

Sammansättning
 

Universitetskollegiet ska bestå av 65 ledamöter. För varje ledamot ska en personlig suppleant utses som endast har närvaro- och beslutanderätt vid förfall av ordinarie ledamot.

  • 36 ledamöter utses genom val inom vetenskapsområdena på det sätt som konsistoriet beslutar om. Rösträtt och valbarhet tillkommer personer med vetenskaplig kompetens (se definition 2 kap. 1 § i arbetsordningen) inom något av vetenskapsområdena. Mandaten fördelas mellan vetenskapsområdena utifrån antalet årsarbetskrafter inom gruppen personer med vetenskaplig kompetens.  

    Ledamöter som utses inom gruppen personer med vetenskaplig kompetens utses för tre år i taget med möjlighet till en sammanlagd mandattid på nio år.

  • 18 ledamöter utses av studenterna. Doktorander ingår i denna kategori av ledamöter. Ledamöter som utses av studenter utses enligt bestämmelser i studentkårsförordningen (2009:769).

    Ledamöter som utses av studenter utses för en mandatperiod om högst ett år i taget. Ledamöter kan omväljas.

  • 11 ledamöter utses bland övriga anställda efter nomineringsförfarande på det sätt som konsistoriet beslutar om. Dessa utses av en grupp bestående av representanter för övriga anställda. Gruppen utses på det sätt som konsistoriet beslutar om. Gruppen ska bestå av sex ledamöter och sammansättningen ska vara representativ för övriga anställda i universitetets organisation baserat på årsarbetskrafter. Mandaten i universitetskollegiet fördelas utifrån gruppen övriga anställda baserat på årsarbetskrafter.

    Ledamöter som utses inom gruppen övriga anställda utses för tre år i taget med möjlighet till en sammanlagd mandattid på nio år.

Personalorganisationerna har möjlighet att utse fyra personer med närvaro- och yttranderätt i universitetskollegiet. Personalorganisationerna bestämmer själva hur dessa personer utses.

Representanter i gruppen som utser ledamöter inom gruppen övriga anställda och de som utses till ledamöter i universitetskollegiet inom gruppen övriga anställda ska ha en anställning vid Uppsala universitet och inte ingå i ett vetenskapsområdes krets av personer med vetenskaplig kompetens och vara tillsvidareanställd omfattande minst 50 % av heltidsanställning.

Universitetskollegiet väljer ordförande och vice ordförande bland ledamöterna som representerar personer med vetenskaplig kompetens. Ordförande och vice ordförande väljs för tre år med möjlighet till omval i ytterligare tre år. 

 

Publicerad: 01 november 2019

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris