Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Vårt UU/
  • Organisation och styrning/
  • Organisation av Uppsala universitet/
  • Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap/
  • Språkvetenskapliga fakulteten/
  • Rekrytering och anställning/
  • Gå till Vårt UU Organisation och styrning
    • Organisation av Uppsala universitet
      • Intendenturorganisationen
      • Konsistoriet
      • Internrevisionen
      • Universitetsledning
      • Universitetsförvaltningen
      • UU Innovation
      • UU Samverkan
      • Universitetsbiblioteket
      • Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap
        • Stöd för dig med nämnduppdrag
        • Sammanträdestider
        • Områdesnämnden för humaniora och samhällsvetenskap
        • Teologiska fakulteten
        • Fakulteten för utbildningsvetenskaper
        • Språkvetenskapliga fakulteten
          • Protokoll
          • Forskningskommitté
          • Hilda Kumlins stiftelse
          • Kommitté för lika villkor
          • Kommitté för samverkan och kommunikation
          • Rekryteringsgrupp
          • Stipendiekommitté
          • Utbildningskommitté
          • Rekrytering och anställning
          • Beslutande och beredande organ
          • Blanketter
          • Styrdokument
          • Nyhetsbrev
          • Disputationskalendrar
          • Utlysningar
        • Samhällsvetenskapliga fakulteten
        • Juridiska fakulteten
        • Historisk-filosofiska fakulteten
      • Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
      • Vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap
      • Nämnder och kommittéer
      • Rådgivande organ
      • Styrdokument
      • Verksamhetsplanering och uppföljning

Rekrytering och anställning

Rekrytering och befordran till språkvetenskapliga fakulteten

Lediga anställningar

För information om ledigförklarade anställningar vid språkvetenskapliga fakulteten se Uppsala universitets anslagstavla:

Lediga jobb

Ansökningsförfarande: Ansökan samt bilagor ska skickas in elektroniskt via länk som finns i samband med den utannonserade anställningen.

Styrdokument

  • Uppsala universitets anställningsordning
  • Kompletterande riktlinjer till universitetets anställningsordning, Språkvetenskapliga fakulteten
  • Anvisningar för dig som söker läraranställning

Befordran till universitetslektor

En person som innehar en anställning som biträdande universitetslektor ska efter ansökan befordras till universitetslektor om han eller hon skriftligen ansöker om det, uppfyller de kvalifikationskrav som framgår av de bedömningsgrunder som ska tillämpas inför befordran, är behörig för en sådan anställning och har bedömts lämplig utifrån de specifika kriterier som respektive områdes-/fakultetsnämnd fastställt.

Ansökningsförfarande: Skriftlig ansökan om att prövas för befordran till universitetslektor ska enligt Uppsala universitets anställningsordning ha inkommit till berörd fakultetsnämnd senast sex månader före anställningen som biträdande universitetslektor upphör. För att säkerställa att granskningen kan genomföras på bästa sätt rekommenderas den sökande att, i enlighet med språkvetenskapliga fakultetens kompletterande riktlinjer till anställningsordningen, inkomma med ansökan om befordran till fakultetsnämnden åtta månader före anställningstidens utgång. Ansökan inlämnas i det elektroniska rekryteringssystemet Varbi. Skicka ett e-postmeddelande till sprakfak@sprakvet.uu.se med information om att du avser ansöka om befordran till universitetslektor. Inom några arbetsdagar får du svar på ditt e-postmeddelande innehållande en personlig länk till rekryteringssystemet. Ansökan ska inlämnas via denna länk.

Styrdokument

  • Uppsala universitets anställningsordning
  • Kompletterande riktlinjer till universitetets anställningsordning, Språkvetenskapliga fakulteten
  • Anvisningar för dig som söker läraranställning

Befordran till professor

Enligt Uppsala universitets anställningsordning ska en universitetslektor som är anställd tills vidare efter ansökan befordras till en anställning som professor, om lektorn har behörighet för en sådan anställning. Behörighetskraven vid befordran skall överensstämma med de krav som gäller vid utannonserad anställning som professor.

Varje ansökan behandlas individuellt. Efter att rekryteringsgruppen bedömt att en ansökan är komplett fattar språkvetenskapliga fakultetsnämnden, efter förslag från berörd institution, beslut om att utse två sakkunniga. 

Ämnesområdet för en ny anställning som professor ska vara detsamma som för anställningen som universitetslektor.

Ansökningsförfarande: Ansökningar kan inlämnas löpande under året. Ansökan ska skickas in via det elektroniska rekryteringssystem Varbi. Skicka ett e-postmeddelande till sprakfak@sprakvet.uu.se med information om att du avser ansöka om befordran till professor. Inom några arbetsdagar får du svar på ditt e-postmeddelande innehållande en personlig länk till rekryteringssystemet. Ansökan samt åberopade publikationer (max 10 st.) ska inlämnas via denna länk.

Styrdokument

  • Uppsala universitets anställningsordning
  • Kompletterande riktlinjer till universitetets anställningsordning, Språkvetenskapliga fakulteten
  • Kompletterande riktlinjer för befordran till professor vid språkvetenskapliga fakulteten
  • Anvisningar för dig som söker läraranställning

Docent

Genom att anta någon som docent bekräftas personens särskilda vetenskapliga och pedagogiska kompetens. Fakultetens forskarutbildningsämnen finner du här.

Ansökningsförfarande: Sista dag för ansökan infaller två gånger per år: 1 mars och 1 oktober. Ansökan skickas in via det elektroniska rekryteringssystem Varbi. Skicka ett e-postmeddelande till sprakfak@sprakvet.uu.se med information om att du avser ansöka om antagning som docent. Inom några arbetsdagar får du svar på ditt e-postmeddelande innehållande en personlig länk till rekryteringssystemet. Ansökan samt åberopade publikationer (max 10 st.) ska inlämnas via denna länk.

Styrdokument

  • Riktlinjer för antagning som docent/ Guidelines for Admittance as Docent (Associate Professor)

Excellent lärare

Utnämningen som excellent lärare är avsedd för de lärare som särskilt har utmärkt sig i sin lärarroll. Av riktlinjerna framgår vem som är behörig att söka, vilka krav som ställs på dokumentation med mera.

Ansökningsförfarande: Ansökningstillfälle att prövas som excellent lärare erbjuds en gång per år. Språkvetenskapliga fakultetsnämnden har den 9 februari 2023 beslutat att revidera riktlinjer för excellent lärare och avser inte bereda nya ansökningar innan dessa har beslutats i juni 2023. Sista ansökningsdagen flyttas på grund av detta till den 15 oktober 2023.

Ansökningar som lämnas in senast den 15 mars kommer att beredas när nya riktlinjer har beslutats. Detta kan innebära att ansökningarna behöver kompletteras.

Ansökan skickas in via det elektroniska rekryteringssystem Varbi. Skicka e-postmeddelande till sprakfak@sprakvet.uu.se med information om att du avser ansöka om antagning som excellent lärare. Inom några arbetsdagar får du svar på ditt e-postmeddelande innehållande en personlig länk till rekryteringssystemet. Ansökan ska inlämnas via denna länk.

Styrdokument

  • Riktlinjer för antagning av excellent lärare revideras VT2023

Sakkunniga

Sakkunniga vid anställnings- och befordringsärenden utses av språkvetenskapliga fakultetsnämnden på förslag från berörda institutioner. I förekommande fall (ej vid professorsärenden) utses sakkunniga av dekanen på delegation från fakultetsnämnden.

Styrdokument

  • Instruktioner till sakkunniga/ Instructions for referees
  • Arvoden för sakkunniga och opponenter

Rekryteringsgrupp och docent/befordringsgrupp

Tillsvidareanställningar som lärare (professor, universitetslektor och biträdande universitetslektor) handläggs av fakulteten. I fakultetens delegationsordning framgår var beslutanderätten ligger i frågor som rör rekryteringsprocessen.

Rekryteringsgruppen vid språkvetenskapliga fakulteten sammanträder cirka fem - sex gånger per termin. Ordföranden fattar beslut om vilka ärenden som ska behandlas med hänsyn till i första hand institutionernas rekryteringsbehov och i andra hand turordningen för inkommande ansökningar och handlingar.

Information om rekryteringsgruppens ledamöter finns här.

Kontakt

Vid frågor kontakta fakultetshandläggare Carina Westerdahl på e-post  carina.westerdahl@uu.se

Innehållsansvarig: Carina Westerdahl 13 februari 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.