Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Vårt UU/
  • Mål och strategier/
  • Lika villkor/
  • Jämställdhetsintegrering/
  • JiUU-medel/
  • Redovisning JiUU-medel/
  • Gå till Vårt UU Mål och strategier
    • Miljöarbete
    • Lika villkor
      • Funktionsvariation
      • Jämställdhetsintegrering
        • Forskning/Rapporter
        • Halvdag om JiUU
        • Insatser och projekt
        • JiUU-medel
          • Redovisning JiUU-medel
          • Utlysning JiUU-medel
        • Kompetensutveckling
        • Länkar
        • Metoder och verktyg
        • Mål, ansvar, uppföljning
        • PM om JiUU
        • Problem och lösningar
        • Referensgrupp
        • Stöd och samordning
        • Uppföljning
        • Vad är jämtegrering
        • Åtgärder 2023-2025
      • Lagar och förordningar
      • Länkar
      • Organisation
      • Projekt
      • Publikationer
      • Riktlinjer
      • Statistik
      • Nyheter
    • Indikatorer – till mål och strategier
    • Samverkan - definition

Redovisning JiUU-medel

Särskilda medel för jämställdhetsintegrering 2018

Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi (IMBIM )

IMBIM fick medel för projektet: Uppdrag, en merit eller en börda? Projektet syftade till att dels se vilka uppdrag som finns vid institutionen, dels se fördelningen, mellan kvinnor och män, mellan uppdrag som ses som en merit och uppdrag som ses som en börda.

En enkät togs fram med hjälp av Centrum för Genusvetenskap för att ta reda på vilka uppdrag som finns vid institutionen, och hur de fördelas mellan de som anses meriterande och de som anses vara av typen ”housekeeping”, och på vilket sätt man har fått uppdraget. Anneli Häyrén och Renita Sörensdotter på Centrum för genusvetenskap genomförde ett tio-tal djupintervjuer och sammanställde resultatet i rapporten “Varför är det alltid kvinnor?” En studie av akademiska uppgifter och hushållsarbete på IMBIM. Ladda ner rapporten.

Innehållsansvarig: Ann-Sofie Wigg Bodin 20 augusti 2020

Särskilda medel för jämställdhetsintegrering 2018

Samhällsvetenskapliga fakulteten

Tilldelades medel för projektet Transparent makt – Om hur utnämningar och uppdrag tillsätts vid samhällsvetenskapliga fakultetens institutioner.

Samhällsvetenskapliga fakultetens Kommitté för Lika Villkor anlitade Fil. Dr. Signe Jernberg som är doktor i företagsekonomi, särskilt organisationsteori med inriktning på universitetsmiljön på Högskolan i Gävle för att undersöka hur uppdrag tillsätts på fakultetens institutioner. Cornelia Hagerlid, studentrepresentant i Lika Villkorskommittén anlitades för datainsamling och bearbetning. Syftet med undersökningen var att få en ökad förståelse för hur uppdrag tillsätts på institutionerna, vilket värde prefekter och den akademiska professionen tillmäter uppdragen samt att få en uppfattning om hur individer på fakulteten värderar uppdrag i relation till karriär och kollegialitet.

Undersökningen presenteras i rapporten Transparent makt : om hur utnämningar och uppdrag tillsätts vid Samhällsvetenskapliga fakulteten. Ladda ner rapporten.

Innehållsansvarig: Ann-Sofie Wigg Bodin 20 augusti 2020

Building a framework for gender mainstreaming

Building a framework for gender mainstreaming at the Department of Kemi-Ångström: generating potential for Equal Opportunities by increasing awareness and accountability via structured workshop series

Institutionen för Kemi-Ångström ska anordna seminarier och workshops för anställda och studenter som ska generera kunskap och verktyg för lika villkorsarbetet. Målsättningen är att kunna upprätta en handlingsplan för jämställdhetsintegrering.
Kontaktperson: Sigrid Berglund, doktorand
Beviljat belopp: 100 000 kronor
Motivering: väl utarbetad ansökan. Tydlig anknytning till universitetets handlingsplan för jämställdhetsintegrering. Föredömligt att arbetet inkluderar alla verksamma på institutionen.
Ladda ner ansökan.

Rapport om genomförandet kommer inom kort.

Innehållsansvarig: Ann-Sofie Wigg Bodin 08 april 2022

Särskilda medel för jämställdhetsintegrering 2019

Enheten för kommunikation och skolsamverkan vid kansliet för teknik och naturvetenskap

Enheten för kommunikation och skolsamverkan vid kansliet för teknik och naturvetenskap tilldelades medel för att stärka den genusteoretiska kompetensen hos medarbetarna och för att granska enhetens rekryteringsbroschyr och utbildningstexter ur ett genusperspektiv.

Anita Hussénius på Centrum för genusvetenskap fick i uppdrag att genomföra en genusgranskning av rekryteringstexter för utbildningar på den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Totalt 25 programtexter samt rekryteringsbroschyren Vi utbildar framtidens ingenjörer och naturvetare granskades. Resultatet presentera i rapporten Genusgranskning av rekryteringstexter för teknisk-naturvetenskapliga fakultetens utbildningsprogram 2020/2021. Ladda ner rapporten.

Innehållsansvarig: Ann-Sofie Wigg Bodin 20 augusti 2020

Särskilda medel för jämställdhetsintegrering 2019

Enheten visuell information och interaktion (Vi2) vid institutionen för informationsteknologi

Vi2 tilldelades medel för att genomföra hälsofrämjande och arbetsmiljöförbättrande åtgärder för alla verksamma och med särskilt fokus på gruppen doktorander och unga forskare vid enheten.

Den första delen fokuserade på arbetsmiljö och hälsa då två seminarier och två workshops arrangerades. Seminarierna fokuserade på att förebygga stress och depression i förhållande till förväntningar på kön och Previa, universitetets företagshälsovård, deltog i ett seminarium.

Del två handlade om transparens och inkluderande ledarskap. En strategi för ett hållbart ledarskap utarbetades. Riktlinjer för en jämställd och transparent fördelning av fakultetsmedel och undervisning utarbetades. Inom ramen för den andra delen av projektet genomfördes åtgärder i samarbete med institutionens kommunikatör för att förbättra kommunikation- och informationsförmedling.

Den avslutande delen handlade om att informera och sprida resultatet från insatsen. Resultatet förmedlades via sociala medier, fakultetens nätverksträff för lika villkorsombud, det årliga mötet med forskarutbildningsansvariga professorer vid den matematisk-datavetenskapliga sektionen samt vid återkommande möten med institutionens lika villkorsgrupp.

Ladda ner redovisningen: Report from the Ge-Wonder Project at the Department of Information Technology

Innehållsansvarig: Ann-Sofie Wigg Bodin 20 augusti 2020

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.