Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • Utbildningsutbud/
  • Korrektur/
  • Gå till Undervisa Utbildningsutbud
    • Program
    • Fristående kurs
    • Kurser inom program
    • Sena ändringar i utbildningsutbudet
    • Korrektur

Utbildningsutbud

Korrekturhantering

Korrekturhantering för program, fristående kurser och sommarkurser, samt tillägg och ändringar inför vårterminen.

Publicerad: 07 september 2023

Program 2024/2025

I år är det första gången utbildningskatalogen finns i det nya webbsystemet Sitevision. I och med det är det vissa ändringar för korrekturet. 

Korrekturet är rangordnat enligt: Måste ändras, Bör ändras, och Redaktionens kommentarer/ändringar. Vi förväntar oss att de kommentarer under rubriken Måste ändras åtgärdas. Under rubriken Redaktionens kommentarer/ändringar finns information från oss om eventuella ändringar och förbättringsförslag. 

Har vi skrivit i korrekturet att ni kan jämföra med gammal textversion gör ni det genom att kolla på sidans versioner:

  1. Gå till "Visa" i verktygslisten på sidan. Symbolen ser ut som ett öga.
  2. Välj "Versioner"
  3. Välj "Jämför med version" och välj "Innan korrektur 24/25". Arbetsversionen ligger till vänster. Den sparade versionen innan vi korrat sidan ligger till höger.

 

Arbetsgång för korrektur

  1. Korrigera era programbeskrivningar direkt i Sitevision.
  2. När ni är klara med korrigeringarna lägger ni programmen i ett publiceringsprojekt. Ni kan markera flera program samtidigt för att lägga till i publiceringsprojektet.
    • Markera programmet. Om ni vill markera flera program samtidigt trycker ni ner ctrl-knappen på tangentbordet.
    • Högerklicka och välj ”Lägg till i publiceringsprojekt”. Välj publiceringsprojekt ”Utbildningskatalogen internationella program 24/25”.
    • Obs. ni måste göra detta både på programsidan på svenska och på engelska.
  3. Svara på korrekturet ni fått från oss, direkt i word-filen. Det räcker med ett ”Åtgärdat” eller ”Ok” exempelvis. Vi vill ha in ett dokument per fakultet. Vi vill ha svar på alla kommentarer.

Observera att programsidan fortfarande kommer kunna redigeras av er. Ni behöver dock låta sidan vara till dess att katalogredaktionen har publicerat sidorna enligt programarbetets tidsplan.

Korrektur internationella program 2024/2025

  • Teologiska fakulteten
  • Juridiska fakulteten
  • Historisk-filosofiska fakulteten
  • Språkvetenskapliga fakulteten
  • Samhällsvetenskapliga fakulteten
  • Fakulteten för utbildningsvetenskaper
  • Medicinska fakulteten
  • Farmaceutiska fakulteten
  • Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten

Korrektur nationella program 2024/2025

Innehållsansvarig: Moa Korall 19 september 2023

Tillägg och ändringar i utbildningsutbudet vårterminen 2024

Kom in med kompletterande uppgifter och eventuellt andra tillägg och justeringar till katalogredaktionen på studentavdelningen senast 1 september 2023. Det kan skickas in direkt från respektive institution, det behöver inte samlas in via fakulteterna (som vi gör vid ordinarie kursarbete).

1. Sammanställning över tillägg och ändringar
Kontrollera att alla ändringar och tillägg finns med i sammanställningen. (Nytillkomna kurser som endast ges för utbytesstudenter tas inte med i denna sammanställning.)

  • Sammanställning av ändringar och tillägg

2. Korrektur på nytillkomna fristående kurser och kurstillfällen, inklusive kurser för utbytesstudenter

Granska kursuppgifterna. Se särskilt kurser med kommentarer som är markerade med rött.

  • Farmaci
  • Hist-fil
  • Medicin
  • Samhällsvetenskap
  • Språk
  • Teknik-naturvetenskap, fristående kurser, kurser för utbytesstudenter

______________________________________________________________

Anvisningar för korr av utbildningsutbudet 2024/2025 uppdateras senare.

Innehållsansvarig: Annika Lundqvist 07 september 2023

Fristående kurser 2023/2024 + sommar 2023

Ändringar och kompletteringar meddelas fakultetskontakterna.

Andra och sista korrekturet: Fakulteterna godkänner utbudet alternativt inkommer till redaktionen med kompletterande uppgifter/justeringar senast 27 januari 2023.

CHECKLISTA, kurser

  • Alla kurser och kurstillfällen är med.
  • Alla kurser och kurstillfällen som ska ges för utbytesstudenter är med.
  • Rätt behörighet är kopplad till kurstillfället
  • Takt, studieperiod och antal poäng stämmer överens.
  • Orten stämmer.
  • Undervisningsspråket stämmer.
  • Kurser på distans har information om upplägg för distansundervisningen.
  • Kursbeskrivningen och eventuell anmärkningstext är aktuell.
  • Kurser på engelska har beskrivning på engelska och kursbeskrivningen stämmer överens med den svenska.
  • Ämnesbeskrivning finns på svenska och engelska.

(Kurser som enbart ges inom program följer annan tidsplan och andra rutiner. Vid frågor, kontakta Katarina Forssner eller Björn Nilsson på antagningen.)

Innehållsansvarig: Annika Lundqvist 19 september 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.