Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Undervisa/
  • Studieadministration/
  • Studieadministrativt forum/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Studieadministration
    • Antagning
    • Blanketter - studieadministration
    • Reell kompetens och validering
    • Studentkonto och registrering
    • Studieadministrativa begrepp
    • Studieadministrativa system
    • Studieadministrativt forum
      • Tidigare träffar
    • Studiedokumentation

TextPortlet TextPortlet

Studieadministrativt forum

Studieadministrativt forum

Syftet med, och bakgrund till, Studieadministrativt forum hittar du längre ner på denna sida. Om du är intresserad av innehållet på tidigare träffar hittar du det här.

Studieadministrativt forum våren 2021: Ordinarie träff
 

Måndagen den 22:a mars kl 13.30-15.30. Länk till Zoom-rum och agenda läggs upp här några veckor innan träffen, samt skickas till forumets e-postlista (information finns längre ner på denna sida om du vill bli tillagd på listan).
 

Studieadministrativt forum hösten 2020: Fokus Studium
 

På grund av det stora intresset för införandet av Studium träffades vi digitalt för en extrainsatt träff med fokus på Studium den 15 december. Projektledare Stina Bohman presenterade senaste nytt i arbetet med Studium, här finns presentationen: Studiumpresentation 201215.

Även representanter för projektet för införande av en ny webbplattform deltog i forumet.


Studieadministrativt forum hösten 2020: Ordinarie träff
 

Vi träffades digitalt tisdagen den 20 oktober med nedanstående agenda. Här är minnesanteckningarna:
Studieadministrativt forum 201020

Agenda

  • På gång inom det studieadministrativa området
    Karin Apelgren, avdelningschef vid Studentavdelningen, och Cilla Häggkvist, biträdande avdelningschef vid Studentavdelningen
     
  • Utbildning och kompetensutveckling kopplat till studieadministrativa frågor vid Uppsala universitet
    Josefina Ahlvin, Avdelningen för gemensam service och administration och Annika Björklund, Studentavdelningen. För information om bakgrunden till detta arbete, se presentation från diskussionsträffen i februari.
     
  • Information om möjligheterna till digitala tentamina
    Magnus Widqvist, Enheten för administrativt schemastöd och tentamenssamordning, Byggnadsavdelningen
     

Om Studieadministrativt forum
 

Varför ett forum och för vem?
Stöd och service till kärnverksamheten och studenten är en viktig del av det arbete som utförs vid Uppsala universitet. Studieadministration utgör en stor del av detta och utförs på en mängd olika sätt vid Uppsala universitets nära 50 institutioner eller motsvarande. För att kunna ta del av varandras erfarenheter inom detta område startades i mars 2017 ett forum för alla som arbetar med studie/kursadministration på grund/avancerad nivå vid institutioner och fakulteter vid Uppsala universitet.

När träffas Studieadministrativt forum?
Studieadministrativt forum har en ordinarie träff per termin där agendan fylls med aktuella frågor inom det studieadministrativa området. Utöver den ordinarie träffen kan extra tillfällen förekomma, beroende på de behov som finns inom den studieadministrativa yrkesgruppen. T.ex. höll vi en extra träff under våren 2020 med anledning av Covid-19 och dess påverkan på det studieadministrativa arbetet.

Kontakta oss!
Kontakta oss gärna om du vill vara med på mejl-listan för att nås av våra utskick eller om du har önskemål på ämnen att diskutera på Studieadministrativt forum.

Bakgrund

Studieadministrativt forum anordnas gemensamt av Avdelningen för gemensam service och administration, Avdelningen för universitetsgemensam IT (tidigare IT-avdelningen) och Studentavdelningen. Läs om satsningen i Nytt från Studentavdelningen våren 2017.

Innehållsansvarig: Annika Björklund 15 oktober 2020

 

 

Innehållsansvarig: Annika Björklund 18 december 2020

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris