Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • Språkverkstaden för lärare/
  • Studenter med läs- och skrivsvårigheter/
  • Gå till Undervisa Språkverkstaden för lärare
    • Boka föreläsning
    • Responsgrupper
    • Litteratur om skrivhandledning
    • Skapa skrivinstruktion
    • Studenter med annat modersmål än svenska
    • Studenter med läs- och skrivsvårigheter

Studenter med läs- och skrivsvårigheter

Studenter med läs- och skrivsvårigheter

Läs- och skrivsvårigheter är en övergripande term. Den innefattar alla som har svårigheter att läsa och/eller skriva oberoende av varför. Svårigheterna kan bero på synproblem, språkstörning, bristfällig undervisning och annat, men också på dyslexi. Termen "specifika läs- och skrivsvårigheter" används ibland med samma innebörd som dyslexi.

Vad är dyslexi?

Dyslexi är en störning i kodningen av skriftspråket. Det kan inte försvinna men med systematisk övning i hur bokstäver och ljud hänger ihop kan en person med dyslexi i princip fungera som vem som helst. Dyslexi finns inom alla språk, men kan yttra sig på olika sätt. Dyslexiföreningens hemsida.

Hur yttrar sig problemen för studenter?

Allmänt

Stress kan förstärka dyslexin även om studenten har tillgång till tekniska hjälpmedel.  Exempel på en stressig situation för en student med dyslexi är t.ex. läsning av stora textmängder under tidspress.

Läsning

Läsningen går långsammare för en student med dyslexi än för andra. Den kritiska läsningen av kurslitteratur kan bli lidande, eftersom tiden går åt till att koda av innehållet. Studenter med dyslexi behöver ofta träna upp strategier för ökad läsförståelse.

Skrivande

Studenter med dyslexi kan ha svårt att komma igång med skrivuppgifter och svårt att strukturera en text. Texterna kan bli oprecisa och oklara, eftersom terminologi och uttryckssätt som är mindre vanliga i vardagsspråket kan ta längre tid att nöta in. Stavningen av sammansatta och långa ord kan vara svår att minnas. Ibland hoppar studenter med dyslexi över tankeled när de skriver.

Grupparbeten

Gruppuppgifter kan innebära läsning av texter med kort förberedelsetid och kan därför skapa stress, då studenter jämför sig med varandra.

Examinationer

Examinationer innebär krav på läsning och tolkning av stora mängder text under tidspress, vilket många studenter med dyslexi har dåliga erfarenheter av.

Råd till lärare

Allmänt

  • Tänk på att studenter med dyslexi har olika behov och önskemål. För vissa är det viktigt med kompensatoriskt stöd under hela studietiden. Andra behöver stöd någon enstaka gång.
  • Det som underlättar för studenter med dyslexi är i de flesta fall bra också för övriga studenter.
  • Har du frågor om läs- och skrivsvårigheter, vänd dig till universitetets samordnare för studenter med funktionshinder samordnare@uu.se eller Språkverkstadens dyslexipedagog kristina.asker@nordiska.uu.se.

Inför studierna

  • Uppmuntra studenter vid kursstart att kontakta dig om de har särskilda behov eller önskemål.
  • Många studenter med läs- och skrivsvårigheter känner inte till att de kan få stöd. Tala om för dem som uppger att de har problem att de kan kontakta universitets samordnare för stöd till studenter med funktionshinder. Telefon 018-471 1877 eller e-post: samordnare@uadm.uu.se

Kursmaterial

  • Ge information om aktuella litteraturlistor i god tid. Om boken inte finns inläst är produktionstiden minst två månader. Det är därför viktigt att kurslitteratur fastställs i god tid före kursstart och att böcker inte byts ut med kort varsel.
  • Annat material som t ex kompendier och artiklar måste universitetet göra tillgängligt och här är institutionens medverkan viktig. Med dagens teknik finns olika lösningar och en dialog med studenten är nödvändig. Om kursmaterial måste läsas in ska kontaktpersonen på ämnesbiblioteket kontaktas. Information om universitetsbibliotekets stöd för studenter med läsnedsättning finns på Universitetsbibliotekets webbsida.
  • Lägg ut egna kompendier och annat material på Studentportalen i god tid. Texter i elektronisk form kan läsas med hjälp av talsyntes. Gör inte om filer till pdf-format i onödan. Andra format är ofta enklare för studenten att hantera.
  • Se till att texter är tydligt kopierade, med lagom stor stil, breda marginaler och tydlig styckeindelning.  

Föreläsningar, seminarier och lektioner

  • Presentera gärna upplägget i inledningen till en föreläsning eller ett seminarium.
  • Dela aldrig ut text, som ska läsas och sedan bearbetas eller diskuteras vid samma tillfälle. En student med dyslexi kommer med största sannolikhet inte att hinna läsa klart.
  • Undvik att utsätta studenter för att läsa högt helt oförberett.
  • Strukturera ditt skrivande på tavlan och sudda inte ut för snabbt.
  • Lämna ut anteckningar, OH-bilder och presentationer före en föreläsning.
  • Erbjud möjlighet för studenten att spela in föreläsningar. Inspelningarna får endast användas för enskilt bruk. God teknik finns som kan vara till stor hjälp för studenter med dyslexi, t.ex. så kallade Smartpens med inspelningsfunktion. Av denna anledning bör du använda mikrofon i föreläsningssalen.
  • Tänk på att ta regelbundna pauser. Det är extra viktigt för dyslektiker.

Examination

  • Erbjud förlängd examinationstid för studenter med dyslexi.
  • Erbjud annan examinationsform, till exempel muntlig, där så är möjligt.
  • Erbjud möjlighet att sitta i enskilt rum och att använda dator med talsyntes och rättstavningsprogram vid examination.

Innehållsansvarig: uppsala@sprakverkstaden.uu.se 20 januari 2021

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.