Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • Pedagogisk utveckling/
  • Utvecklingsprojekt/
  • Avslutade utvecklingsprojekt/
  • KrUUt/
  • Seminarium/
  • Gå till Undervisa Pedagogisk utveckling
    • Excellenta lärare
    • Konsultation
    • Nätverk
    • Pedagogiska programmet
    • Pedagogiska metoder
    • Pedagogisk meritering
    • Pedagogiska priset
    • Rapporter om pedagogisk utveckling
    • Tvärvetenskapliga kurser
    • Utvecklingsprojekt
      • Avslutade utvecklingsprojekt
        • Projekt aktiv studentmedverkan
        • KrUUt
          • Idébank
          • Internationella panelens underlag
          • Projektsekretariat
          • Seminarium
      • Pedagogiskt utvecklingsprojekt med IT
      • Utlysning av projektmedel

Utvecklingsprojekt

KrUUts seminarieserie

Inom ramen för KrUUt-projektet har en seminarieserie anordnats för att ta till vara all den kreativitet och de många inspirerande exempel som finns inom universitetets utbildningsverksamhet. Seminarierna har riktat sig till lärare, utbildningsansvariga och studenter.

Tema forskningsanknytning

Forskningsanknuten utbildning: vad, hur och varför?  (Webb-TV från seminariet)
30 november 2010

Forskningsanknuten undervisning är en självklarhet vid Uppsala universitet. Men exakt vad detta innebär och vad det förväntas leda till är inte lika uppenbart. Räcker det att läraren är forskare och att ämnesinnehållet är forskningsbaserat? Eller måste studenten ges möjlighet att ”forska” själv? Ska lärarens undervisningsmetoder vara forskningsbaserade?

Tema examination

Kan vi garantera kvaliteten på våra examinationer – och i så fall hur? (Webb-TV från seminariet)
17 februari 2011

Kvaliteten på examinationerna är central för kvaliteten på de studenter som lämnar Uppsala universitet. Sker examinationerna på ett sådant sätt att vi kan garantera att alla mål för utbildningen uppfylls under utbildningens gång? Genomförs de rättssäkert? Bidrar de till studenternas lärande? Är vi rustade inför Högskoleverkets kommande utvärderingar som fokuserar på granskning av hur väl studenternas faktiska studieresultat motsvarar målen för utbildningen?

Tema självständiga arbeten

Självständiga arbeten (Webb-TV från seminariet)
17 mars 2011

I det självständiga arbetet förväntas studenten ge uttryck för en lång rad kunskaper och färdigheter som kritiskt tänkande, förmåga att formulera och lösa ett problem, göra etiska överväganden och kunna identifiera behov av ny kunskap. Och allt detta inom en ganska begränsad tid.

I Högskoleverkets nya resultatorienterade modell för utbildningsutvärderingar, utgör de självständiga arbetena det viktigaste bedömningsunderlaget. Det är med andra ord angeläget att diskutera hur våra utbildningar är organiserade för att skapa de förutsättningar som krävs för att de självständiga arbetena ska kunna vara ett uttryck för de fordringar som ställs i examensordningen.

Tema pedagogisk meritering

Belägga, bedöma och belöna pedagogiska meriter (Webb-TV från seminariet)
14 april 2011

Vem är egentligen en skicklig universitetslärare? Hur kan man dokumentera sina pedagogiska meriter? Kan man bedöma pedagogiska meriter på ett rättvist sätt? Ska det finnas särskilda belöningssystem för pedagogisk skickliga lärare och hur kan det i så fall göras?

Dessa frågor är högst relevanta och aktuella både för den enskilda läraren och för studenterna men också för universitets kvalitetsarbete. Under seminariet ges ett antal exempel på vad som är på gång och frågorna diskuteras ur olika aspekter.

Tema fakultets- och områdesövergripande utbildningar

Bildning i högre utbildning: Att nyttja det breda universitetets potential.  (Webb-TV från seminariet)
7 mars 2012

Tema generiska färdigheter och arbetslivsanknytning

Generiska färdigheter och arbetslivsanknytning
26 april 2012

Bolognaprocessen lägger stor vikt på att utbildningen, utöver en successivt fördjupad förståelse inom huvudområdet, ska bibringa studenterna generiska färdigheter. Generiska färdigheter är i allra högsta grad arbetslivsförberedande, då de är användbara oavsett vilken verksamhet våra examinerade studenter väljer att ägna sig åt. Generiska färdigheter har dessutom kommit i större fokus i Högskoleverkets utvärderingar genom att måluppfyllelse och progression ska redovisas även för dessa. Hur förändrar detta vårt sätt att organisera undervisningen? Och hur kan/bör progression säkerställas även avseende generiska färdigheter? Hur examinerar vi generiska färdigheter? Vilken typ av färdighetsträning är mest eftersatt? Vilka färdigheter efterfrågar arbetsgivare? Finns det någon risk att generiska färdigheter överbetonas i relation till ämneskunskaper?

Innehållsansvarig: Charlotte Sundström 18 juni 2020

Special interest groups

Genom KrUUt-projektet har anställda som arbetar med pedagogiskt utvecklingsarbete kunnat få hjälp att komma i kontakt med - och lära av - andra lärare vid universitetet som arbetar med liknande frågor. Detta har varit möjligt bland annat genom så kallade Special Interest Groups (SIG). Även inom denna verksamhet har seminarier anordnats.

Seminarier anordnade av Temagruppen för Studenter i undervisningen

Seminarierna har belyst olika aspekter av studenter i undervisningen och studentmedverkan, dels vilka former av studentmedverkan som förekommit och resultaten av dessa, dels hur implementering av verksamheter kan anpassas efter lärosätets egna förutsättningar.

Varför aktiv studentmedverkan i undervisningen?
20 september 2011

Under seminariet delgavs erfarenheter av studenter i undervisningen vid Institutionen för arkeologi och antik historia, Institutionen för fysik och astronomi; Fysikens didaktik. I seminariet deltog även lärare och studenter från Lunds universitet.

Hur uppnår man aktiv studentmedverkan?
18 oktober 2011

Vid seminariet gavs tillfälle att ta del av erfarenheter från USA, andra svenska lärosäten och Uppsala universitet. Under lunchen och programpunkten Speed dating var det möjligt att snabbt få svar på konkreta frågor om hur mentorskap kan införas i olika utbildningar.

För mer information om KrUUt kontakta Åsa Kettis, avdelningschef, avdelningen för kvalitetsutveckling.

Innehållsansvarig: Charlotte Sundström 26 november 2015

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.