Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • Pedagogisk utveckling/
  • Excellenta lärare/
  • Ansökan excellent lärare medfarm/
  • Gå till Undervisa Pedagogisk utveckling
    • Excellenta lärare
    • Konsultation
    • Nätverk
    • Pedagogiska programmet
    • Pedagogiska metoder
    • Pedagogisk meritering
    • Pedagogiska priset
    • Rapporter om pedagogisk utveckling
    • Tvärvetenskapliga kurser
    • Utvecklingsprojekt

Ansökan excellent lärare, medicin och farmaci

Ansök om att bli excellent lärare – medicin och farmaci

Du kan ansöka om att bli excellent lärare vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci vid Uppsala universitet om du är tillsvidareanställd forskande lärare (universitetsadjunkt, universitetslektor eller professor) vid vetenskapsområdet.

Du kan också söka om du är anställd av Region Uppsala, eller annan huvudman, men i hög grad är aktiv inom undervisning och forskning vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci.

Det finns ett tillfälle att ansöka per år och det blir utlyst via våra interna kommunikationskanaler. Ansök genom att genom att fylla i ett KURT-formulär som du hittar i utlysningstexten.

  • Riktlinjer för antagning av excellent lärare
  • Meritportföljer - riktlinjer för meritvärdering och anvisningar för sammanställning

Om excellenta lärare

En excellent lärare är inte bara en skicklig och omtyckt lärare i undervisningssituationen. Det är också en person som har en vetenskaplig kompetens inom sitt eget forskningsämne och inom pedagogik och didaktik. Den excellenta läraren är en pedagogisk ledare som utvecklar sin och universitetets undervisning samt bedriver ett aktivt kvalitetsarbete. Vad detta innebär kan du läsa mer om i Riktlinjer för antagning av excellent lärare.

Om enheten för universitetspedagogik

Enheten för universitetspedagogik är gemensam för hela universitetet. De anordnar bland annat seminarietillfällen om hur du ansöker för att bli excellent lärare. Du hittar datum för dessa tillfällen på Konferenser, kurser och seminarier.

De kan också ge råd och stöd för hur du systematiskt arbetar med din pedagogiska skicklighet. 

Hur bedömargruppen för antagning av excellent lärare arbetar

Bedömningarna görs utifrån de inkomna skriftliga underlagen från de sökande och de skriftliga yttrandena från sakkunniga. Själva bedömningen utgår från Riktlinjer för antagning av excellent lärare och Meritportföljer.

Vad din ansökan ska innehålla

Din ansökan ska innehålla en redogörelse över hur du uppfyller kriterierna för antagning som excellent lärare. Du ska beskriva och resonera kring din pedagogiska praktik och hur den förhåller sig till aktuell pedagogisk och ämnesdidaktisk forskning.

Det räcker inte att beskriva vad du har gjort och hur du har gjort det. Som excellent lärare reflekterar du också över varför du har gjort så som du har gjort och vad det resulterat i samt sätter in det i ett större perspektiv. Du ska också visa hur du använder teorier från den pedagogiska litteraturen med exempel från ditt eget arbete.

Spara redogörelsen i ett separat dokument med ett tydligt namn.

Du ska styrka din redogörelse med en omfattandet merit- eller tjänsteförteckning. Förteckningen ska vara koncis och relevant, det vill säga en lista på de meriter som krävs för att uppfylla kriterierna och som förväntas av en excellent lärare. Meritportföljer beskriver hur en sådan lista kan se ut.

Du ska fördjupa och utveckla meritförteckningen i separata meritsammanställningar, även kallade meritportföljer. I meritportföljerna kan specifika meriter beskrivas i större detalj. Meritportföljer beskriver hur de kan se ut.

Samla hela meritförteckningen och alla meritportföljer i ett enda dokument med ett tydligt namn.

Redogörelsen, meritförteckningen och meritportföljerna ska styrkas med ett intyg från din prefekt och från relevanta pedagogiska ledare.

Om du har flera intyg, samla dem i ett dokument med ett tydligt namn.

Ytterligare dokument som du har bifogat, till exempel kursvärderingar, ingår i bedömningen.

Som excellent lärare har du inte bara gedigna meriter. Du har också förmågan att analysera dem och beskriva dem på ett sådant sätt att det blir tydligt, för både sakkunniga och bedömargruppen, att du har en högre nivå av pedagogisk skicklighet som tydligt skiljer sig från grundnivån inom de beskrivna kriterierna Riktlinjer för antagning av excellent lärare.

Innehållsansvarig: Petter Cronsten 02 februari 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.