Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • Pedagogisk utveckling/
  • Excellenta lärare/
  • Ansökan excellent lärare medfarm/
  • Gå till Undervisa Pedagogisk utveckling
    • Excellenta lärare
    • Konsultation
    • Nätverk
    • Pedagogiska programmet
    • Pedagogiska metoder
    • Pedagogisk meritering
    • Pedagogiska priset
    • Rapporter om pedagogisk utveckling
    • Tvärvetenskapliga kurser
    • Utvecklingsprojekt

Ansökan excellent lärare, medicin och farmaci

Ansök om att bli excellent lärare – medicin och farmaci

Ansök om att bli antagen som excellent lärare

Du kan ansöka om att bli excellent lärare vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci vid Uppsala universitet om du är tillsvidareanställd forskande lärare (universitetsadjunkt, universitetslektor eller professor) vid vetenskapsområdet.

Du kan också söka om du är anställd av Region Uppsala – eller annan huvudman – men är mycket aktiv inom undervisning och forskning vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci.

Det finns tillfälle att ansöka en gång per år och det blir utlyst via våra interna kommunikationskanaler. Ansök genom att genom att fylla i det KURT-formulär du hittar i utlysningstexten.

  • Riktlinjer för antagning av excellent lärare (MEDFARM 2012/1254 rev 2023-04-19)
  • Meritportföljer: Anvisningar för sammanställning av meriter och riktlinjer för meritvärdering vid rekrytering av lärare (MEDFARM 2018/277 rev 2018-06-13)

Om excellenta lärare

En excellent lärare är inte bara en skicklig och omtyckt lärare i undervisningssituationen. Det är också en person som har en vetenskaplig kompetens inom sitt eget forskningsämne samt inom pedagogik och didaktik. Den excellenta läraren är en pedagogisk ledare som utvecklar sin egen och universitetets undervisning samt bedriver ett aktivt kvalitetsarbete.

Som excellent lärare har du inte bara gedigna meriter. Du har också förmågan att analysera dem och beskriva dem på ett sådant sätt att det blir tydligt, för både sakkunniga och bedömargruppen, att du har en högre nivå av pedagogisk skicklighet som tydligt skiljer sig från grundnivån inom de beskrivna kriterierna i Riktlinjer för antagning av excellent lärare.

Hur bedömargruppen för antagning av excellent lärare arbetar

Bedömningen görs utifrån de inkomna skriftliga underlagen från den sökande och de skriftliga yttrandena från sakkunniga. Den utgår från Riktlinjer för antagning av excellent lärare (MEDFARM 2012/1254) och
Meritportföljer (MEDFARM 2018/277).

Vad din ansökan ska innehålla

Din ansökan ska innehålla en redogörelse på maximalt 25 000 tecken (inklusive blanksteg) över hur du uppfyller kriterierna för att bli antagen som excellent lärare. Du ska beskriva och resonera kring din pedagogiska praktik och hur den förhåller sig till aktuell pedagogisk och ämnesdidaktisk forskning.

Det räcker inte att beskriva vad du har gjort och hur du har gjort det. Som excellent lärare förväntas du också kunna reflektera över varför du har gjort på ett visst sätt och vad det fått för resultat samt placera det i ett större perspektiv. Du ska också visa hur du använder teorier från den pedagogiska litteraturen med exempel från ditt eget arbete.

  • En fullständig merit- och tjänsteförteckning sammanställd i enlighet med Meritportföljer.
  • En pedagogisk meritportfölj sammanställd i enlighet med samma riktlinjer.
  • Intyg från en pedagogisk ledare, till exempel studierektor, programsamordnare, ordförande i programkommitté eller motsvarande, som styrker din pedagogiska gärning.
  • Intyg från prefekt och/eller verksamhetschef, med uttryckt stöd för din ansökan.
  • Relevanta bilagor av betydelse för din ansökan.

Om enheten för universitetspedagogik

Enheten för universitetspedagogik är gemensam för hela universitetet. De anordnar bland annat seminarier om hur du ansöker för att bli excellent lärare. Du hittar datum för dessa tillfällen på Konferenser, kurser och seminarier.

De kan också ge råd och stöd för hur du kan arbeta systematiskt med din pedagogiska skicklighet. 

Innehållsansvarig: Petter Cronsten 03 maj 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.