Lärplattform
En lärplattform är en webbaserad undervisningsmiljö för studenter, lärare och kursadministratörer, se mer nedan (*).
Uppsala universitet har tidigare haft tre centralt förvaltade undervisningsmiljöer: Campus Gotlands Moodleinstallation, Studentportalen och Ping Pong. Från höstterminen 2021 kommer Studium vara universitetets nya och enda lärplattform.
Överföring av kurser från de andra systemen till Studium har påbörjats enligt följande plan:
- Gotlands Moodlesystem: Systemet är baserat på en gammal version av Moodle och avvecklades först av alla systemen. Undervisning som skett i Moodle övergick fr.o.m. hösten 2019 till Studium (Canvas).
- Studentportalen: utvecklad vid Uppsala universitet. Används för kurs- och studieadministrativa flöden förutom undervisning, t.ex. kursregistrering, tentamensanmälan och resultatrapportering. Studentportalen innehåller färre funktioner för undervisning än konventionella lärplattformar och används främst på campuskurser. Undervisningsdelarna ska fasas ut under 2021 och from hösten 2021 kommer Studentportalen vara satt i läs- och kompletteringsläge. Det innebär att ingen undervisning kan ske i Studentportalen from hösten 2021.
Mer information om Studium och projektet finns under ”Ny lärplattform vid UU”.
(*) Mer om lärplattformar
En lärplattform (Learning management system, LMS) kan beskrivas som ett inloggningsskyddat system i vilken man kan skapa webbaserade kursmiljöer (virtuella klassrum) för att användas som stöd i campusundervisning eller för helt webbaserade distanskurser. Exempel på funktionalitet i en lärplattform:
- Distribuering: dela ut dokument och länkar.
- Kommunikation: lärare-student, student-student, lärare-lärare. Till enstaka individer, till grupper, synkront (i realtid) eller asynkront.
- Publicering: skapa och publicera innehållssidor med text, bilder, länkar, ljud och filmer.
- Flexibilitet: möjlighet att ha olika sorters kursstruktur, att kunna ha icke-Ladokkurser (t.ex. nationella doktorandkurser), kopplingar mellan funktioner (t.ex. inlämning/forum/test kopplat till framstegsfunktion) etc.
- Undervisning: i realtid via e-mötesrum eller chatt, via diskussionsforum, via innehållssidor med filmer, ljudfiler etc.
- Examination: inlämningsuppgifter individuellt eller i grupp, automat- eller lärarrättade tester, kamratgranskning, loggböcker etc.
- Samarbete: grupparbeten av olika slag, t.ex. studenter samarbetar med texter.
- Framsteg: Studenter ser hur hon/han ligger till i kursen.
- Bedömning: lärare rättar och bedömer.
- Uppföljning av resultat: statistikdel med logg för lärare och administratörer för att följa studenters aktiviteter.
- Appar: möjlighet för lärare och studenter att arbeta i kursen via appar.