Exempel på lärare som undervisat i den laborativa lärosalen
Interaktionsdesigners i den laborativa lärosalen
Mikael Laaksoharju, lärare på kursen Avancerad interaktionsdesign, lät sina studenter grupparbeta i den laborativa lärosalen. Uppgiften var att designa nya Ladoks kommande studentgränssnitt. Studenterna fick använda penna och papper, datorer, mobiler eller de interaktiva skrivtavlorna när de skissade fram sina lösningsförslag. Varje grupp presenterade därefter sina resultat på de stora filmdukarna.
Estetiskt lärande i den laborativa lärosalen
Anna Marklund, lärare på kursen Estetiskt lärande i förskolan, låter sina studenter redovisa projekt i den laborativa lärosalen. Studenterna bjuder på fantasifulla redovisningar när de blandar rummets yta och teknik med rollspel, sång och media av olika slag.
Etnologer i den laborativa lärosalen
Karin S. Lindelöf, universitetslektor vid institutionen för kulturantropologi och etnologi, utnyttjade den laborativa lärosalens pedagogiska verktyg för att engagera och aktivera sina studenter.
Sjukgymnaststudenter i den laborativa lärosalen
För att öka studentaktiviteten lät Ann Månsson, universitetsadjunkt vid institutionen för neurovetenskap, sina sjukgymnaststudenter använda de interaktiva skrivtavlorna när hon undervisade om biomekanik och funktionell anatomi.
Brainstorming kring forskningsprojekt i den laborativa lärosalen
Forskargruppen Kullander lab från institutionen för neurovetenskap nyttjade den laborativa lärosalen när de brainstormade kring olika forskarprojekt.
Juriststudenter tränade retorik och presentationsteknik i den laborativa lärosalen
Juriststudenter använde den laborativa lärosalen när de tränade muntlig framställning inför en europeisk rättegångstävling i Istanbul den 1-4 mars. Varje student filmades när de höll sin presentation och sedan användes filmerna för att ge feedback till resp. student.
Sjuksköterskestudenter i den laborativa lärosalen
På sjuksköterskeprogrammet arbetar man aktivt med pedagogiska frågor. Anita Staaf och Eva Hovstadius, Institutionen för Folkhälso- och Vårdvetenskap, undervisar studenter på sjuksköterskeprogrammet i den laborativa lärosalen. Lärarna vill integrera två närliggande ämnen och få en helhetssyn. De vill också få aktiva studenter och skapa ett tätt lärarsamarbete med hjälp av en pedagogisk miljö.
Internationellt studentsamarbete i den laborativa lärosalen
I kursen It i samhället samarbetar studenter vid institutionen för informationsteknologi, Uppsala universitet med studenter vid Rose Hulman Institute of technology i Terre Haut, Indiana. Projektet har en extern uppdragsgivare och en del av arbetet, framförallt de gemensamma diskussionerna, sker via Skype och Adobe Connect i ULLs laborativa lärosal.
Aktiva studenter i den laborativa lärosalen
Under hösten ger Neena Thota, forskare vid inst. för informationsteknologi, kursen Datavetenskapens didaktik i den laborativa lärosalen. Vid det första undervisningspasset fick studenterna arbeta i grupper med fenomenografi. Redovisningen skedde via de interaktiva skärmarna i salen - något som studenterna uppskattade.
Datavetenskapens didaktik i den laborativa lärosalen
Anders Berglund, institutionen för informationsteknologi, ger kursen Datavetenskapens didaktik i salen. Han undervisar masterstudenter och kombinerar på ett lyckat sätt salens teknik med studentsamarbete och dialog.
Beräkningsmetoder i finansiell matematik
Lina von Sydow, universitetslektor vid institutionen för informationsteknologi, ger en kurs för 20 studenter i ULLs laborativa lärosal. Lina är mycket positiv till lärosalen, främst för att den i stor utsträckning underlättar att göra undervisningen studentaktiv.
Videokonferens med studenter från Uppsala universitet och Högskolan på Gotland
Jonas Almqvist, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier håller en föreläsning i salen. Undervisningen sker via videokonferens med studenter från Uppsala universitet och Högskolan på Gotland.
Konstvetare undervisar i salen
Thomas Hård af Segerstad, Thomas Lejdegård och Gustav Beijer vid Konstvetenskapliga institutionen använder ULLs laborativa lärosal när de undervisar studenter i konstvetenskap. De utnyttjar bl.a. salens interaktiva skrivtavlor när de diskuterar och analyserar konstverk och konstbegrepp.
Peter Wallensteen undervisar studenter i USA och Sverige via videokonferens
Peter Wallensteen, institutionen för freds - och konfliktforskning föreläser om identitet och konflikt i ULLs laborativa lärosal under ett flertal tillfällen. Då deltagarna vid kursen är masterstudenter vid institutionen i Uppsala och doktorander vid University of Notre Dame i Indiana, USA, sker undervisningen via videokonferens.