Nyckelfaktorer för en lyckad distanskurs
1. Ge feedback
Tänk dig in i rollen som distansstudent där du aldrig träffar dina kurskamrater. Du har fått veta att all kommunikation i kursen är textbaserad och att e-möten sker ibland – annars är du din egen. Vad är det då som motiverar dig att stanna kvar i kursen?
Att inte få återkoppling från läraren och brist på kommunikation med andra studenter kan bidra till att studenten inte fullföljer kursen. Lägg ned extra mycket tid på kommunikation i början av kursen. Studenter som känner sig sedda och lyssnade på brukar gå klart kursen. Använd diskussionsforum, anslagstavla och student-student-kommunikation i obligatoriska uppgifter på kursen. Låt dem arbeta i grupper eller kommentera en annan students redovisning.
2. Var flexibel
Genom att variera arbetsformerna och anpassa dem för olika lärstilar motiverar du studenterna och stimulerar lärandet. Låt studenterna ha möjlighet att välja redovisningsmetod. Vissa studenter lyssnar gärna på ljudfiler, andra föredrar automaträttade tester etc. En del vill arbeta ensamma, andra i grupp.
3. Skapa klassrumskänsla
Det sociala är viktigt! Var synlig som lärare – se till att du har foto och lite information om dig själv. Lär studenterna hur de ska göra för att ladda upp bild på sig själv i lärplattformen eller i forumet.
Ha gärna en öppen mottagningstid i Zoom - en halvtimma i veckan kan räcka! Påminn också studenterna att de kan skapa egna e-mötesrum i Zoom, där de kan träffas och prata med varandra.
Ett bra sätt att skapa klassrumskänsla är att integrera examination med kommunikation. Genom att ha löpande examination, som är varierande och som delvis bygger på samarbete med andra studenter i kursen, uppstår ett socialt klimat som liknar klassrummets. Det medför ofta också att studenterna tar mer ansvar och håller deadlines. Ett sätt att ha direktkontakt med sina studenter, som liknar klassrumsundervisning, är genom e-möten.
4. Aktivera studenterna
- Låt studenterna bekanta sig med lärmiljön genom att ge dem en startuppgift. Det kan exempelvis vara att i ett diskussionsforum beskriva sig själv och varför de går kursen. Var noga med att svara på deras inlägg snabbt. Skriv informellt så får du lättare med de andra studenterna i diskussionen.
- Ge studenterna studiehandledning och hjälp att planera sin tid. En orsak till att distanskurser kan ha låg genomströmning beror på att studenterna har tidsbrist. Många vidareutbildar sig genom att gå på distanskurser samtidigt som de har arbete, familj och andra intressen. Använd framstegsfunktionen så att studenten ser att det går framåt.
- Om studenterna inte är aktiva - hör av dig till dem.
5. Gör inte allt själv
- Läraren måste vara noga med att planera och berätta för studenterna om kursens upplägg och vilket ansvar som ligger på studenterna.
- Undvik handledning mellan enbart läraren och en student. Låt studenterna samarbeta i grupper med vissa uppgifter. Du kan även ha ett diskussionsforum där studenterna ställer frågor som andra studenter svarar på.
- Många lärare som börjar med distanskurser fokuserar på själva lektionsmaterialet, t.ex. webbsidorna. Att skriva en "e-bok" är dock lika arbetsamt som att producera en vanlig lärobok. Använd istället en bra kursbok och lägg tyngdvikten vid kommunikation.
6. Var väl förberedd
- Ha en god kursstruktur. Namnge webbsidor, mappar och dokument så att studenten lätt hittar rätt. Ange alla deadlines väl synligt. Har du flera kurser som hör ihop - se till att ha samma namn på vissa delar, t.ex. mappen "Om kursen", "Schema och studieguide", etc. så känner studenten igen sig.
- Testa själv! Använder du e-mötesverktyg som Zoom, var noga med att du och de andra lärarna behärskar tekniken. Ha gärna ett förmöte med studenterna innan det riktiga tillfället.
- Bestäm vilka funktioner som ska användas i Studium. Många lärare börjar med få funktioner och utökar efter hand under kursens gång. Behöver du fler funktioner eller vill du tipsa studenterna om hjälpmedel de kan använda? Det finns många bra gratisverktyg, se t.ex. Samarbeta online och Presentera online, som har instruktionsfilmer.
- Du kan skapa resurser i Studium som studenterna inte ser, t.ex. mappar för filer, ett opublicerat diskussionsforum eller en dold webbsida. Där kan du och dina lärarkolleger dela material och diskutera allt som rör kursen istället för att skicka mejl till varandra.