Några röster om undervisning online
Det blev en snabb omställning till undervisning online för de flesta; några lärare var mer vana användare av t. ex. Zoom, andra nästan nybörjare. Hur har det gått? Fick man tänka om när det gäller det pedagogiska upplägget?
Här delar några lärare med sig av funderingar och goda råd – och fler kommer.
Felix Ho, lärare vid institutionen för kemi, Ångströmlaboratoriet:
– Det skapar så många fler möjligheter jämfört med campusundervisning, som att använda olika digitala aktiviteter samtidigt, under undervisningstillfället.
Olle Wilson, universitetslektor vid konstvetenskapliga institutionen:
– Den digitala undervisningen är demokratisk – alla kan komma till tals.
Sofia Ahlberg, universitetslektor vid engelska institutionen:
– Det ger mig en möjlighet att se över alla moment i undervisningen – och att tänka om.
In English
Gregory Garretson, universitetslektor vid engelska institutionen:
"It forces you to think about teaching in new ways".
Josefina Nordström, universitetslektor vid institutionen för farmaci:
– Jag upplever att studenterna vågar ställa frågor i högre grad än vid campusundervisning.
Online-laboration i termodynamik, hur fungerar det? Matthias Weiszflog och Inga Goetz, vid institutionen för fysik och astronomi, har flyttat in labbet i Zoom och nu är det studenterna som styr lärarna – som på det här sättet blir deras förlängda armar.
Lisa Freyhult, universitetslektor vid institutionen för fysik och astronomi:
– Man blir mer lättillgänglig för studenterna, de ringer via Zoom och så diskuterar vi en beräkning.