Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Mål- och regelsamlingen
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet i Segerstedthuset
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Undervisa/
  • Corona: inför vt-21/
  • Lärdomar från vt 2020/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Corona: inför vt-21
    • Lärdomar från vt 2020
    • Fördelningen campus/online
    • Studenter som tillhör riskgrupp
    • Röster om onlineundervisning
    • Stöd och support

TextPortlet TextPortlet

Lärdomar från vt 2020

Preliminär översikt av enkätsvar från studenter och lärare

På annan plats i Medarbetarportalen finns mer utförliga sammanställningar av svaren på båda enkäterna!

Nyhetsartikel i medarbetarportalen 2020-07-09: Onlineundervisningen har fungerat tillfredsställande – enligt enkät

Lärarnas erfarenheter

Först och främst: många kommentarer till frågan om tillgången till pedagogiskt stöd varit tillfredsställande kan sammanfattas som "Pedagogiskt stöd? Finns det?".  Det gör det, och fler än någonsin har också utnyttjat det under 2020. Gå till sidan Stöd och support för att hitta kontaktuppgifter till centrala och lokala stödfunktioner, vare sig du frågar för egen räkning, för en grupp kolleger, eller för ett ämne eller ett program!

Men mångas viktigaste stöd har varit de egna kollegorna, och åt det kan man bara glädjas. Samtidigt vittnar andra svar om ökad ensamhet och isolering. Mer än någonsin tidigare behöver därför alla ämnen och institutioner vårda och stärka det kollegiala erfarenhetsutbytet och samtalet om undervisningen, och om detta sedan växer i självklarhet och styrka och fortsätter att föras långt efter att coronakrisen dragit förbi är mycket vunnet!

Därutöver är det tydligt att praktiska moment, tillsammans med examinationer, har varit svårast att hantera. I december 2020 kom nya riktlinjer för examination på distans, som tillsammans med ett vägledningsdokument kan ge en klarare bild av olika möjligheter,

Studenternas svar

Av studenternas fritextsvar framgår t.ex.

  • att många studenter har uppskattat både inspelade föreläsningar och föreläsningar i realtid, via Zoom; färre har uttryckt att de specifikt saknat campusföreläsningarna
  • att studenterna däremot saknat möjligheten att ställa frågor till läraren i anslutning till föreläsningarna, när dessa ersatts av inspelningar - men att de öppna frågestunder i Zoom som en del lärare anordnat istället uppskattades desto mer!
  • att kvaliteten på diskuterande seminarier via Zoom av många uppfattats som avgjort sämre än campus; samtidigt har  åtskilliga studenter varit påtagligt nöjda med Zoom-seminarierna. Återkommande kommentarer tar upp att användningen av breakout rooms betytt mycket för att höja kvaliteten på diskussionerna
  • att uppsatsskrivande studenter genomgående har varit nöjda eller mycket nöjda med sin arbetssituation med handledning online
  • att laborationer och andra praktiska moment inte har gått att ersätta, vilket medfört betydande oro för hur kunskapsförluster ska tas igen
  • att studenterna saknar kontakterna med både lärare och andra studenter, och känner sig ensammare; motivationen har sjunkit för somliga studenter.
  • att arbetsbördan och tidspressen ibland blivit för stor, t.ex. i samband med examination, och att upplevelsen av negativ stress har ökat
  • att många studenter beklagar sig över otydlighet och inkonsekvenser när det gäller kursinformation och kursstrukturer

Innehållsansvarig: Mats Cullhed 11 januari 2021

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris