Preliminär översikt av enkätsvar från studenter och lärare
På annan plats i Medarbetarportalen finns mer utförliga sammanställningar av svaren på båda enkäterna! |
Nyhetsartikel i medarbetarportalen 2020-07-09: Onlineundervisningen har fungerat tillfredsställande – enligt enkät
Lärarnas erfarenheter
Först och främst: många kommentarer till frågan om tillgången till pedagogiskt stöd varit tillfredsställande kan sammanfattas som "Pedagogiskt stöd? Finns det?". Det gör det, och fler än någonsin har också utnyttjat det under 2020. Gå till sidan Stöd och support för att hitta kontaktuppgifter till centrala och lokala stödfunktioner, vare sig du frågar för egen räkning, för en grupp kolleger, eller för ett ämne eller ett program!
Men mångas viktigaste stöd har varit de egna kollegorna, och åt det kan man bara glädjas. Samtidigt vittnar andra svar om ökad ensamhet och isolering. Mer än någonsin tidigare behöver därför alla ämnen och institutioner vårda och stärka det kollegiala erfarenhetsutbytet och samtalet om undervisningen, och om detta sedan växer i självklarhet och styrka och fortsätter att föras långt efter att coronakrisen dragit förbi är mycket vunnet!
Därutöver är det tydligt att praktiska moment, tillsammans med examinationer, har varit svårast att hantera. I december 2020 kom nya riktlinjer för examination på distans, som tillsammans med ett vägledningsdokument kan ge en klarare bild av olika möjligheter,
Studenternas svar
Av studenternas fritextsvar framgår t.ex.
- att många studenter har uppskattat både inspelade föreläsningar och föreläsningar i realtid, via Zoom; färre har uttryckt att de specifikt saknat campusföreläsningarna
- att studenterna däremot saknat möjligheten att ställa frågor till läraren i anslutning till föreläsningarna, när dessa ersatts av inspelningar - men att de öppna frågestunder i Zoom som en del lärare anordnat istället uppskattades desto mer!
- att kvaliteten på diskuterande seminarier via Zoom av många uppfattats som avgjort sämre än campus; samtidigt har åtskilliga studenter varit påtagligt nöjda med Zoom-seminarierna. Återkommande kommentarer tar upp att användningen av breakout rooms betytt mycket för att höja kvaliteten på diskussionerna
- att uppsatsskrivande studenter genomgående har varit nöjda eller mycket nöjda med sin arbetssituation med handledning online
- att laborationer och andra praktiska moment inte har gått att ersätta, vilket medfört betydande oro för hur kunskapsförluster ska tas igen
- att studenterna saknar kontakterna med både lärare och andra studenter, och känner sig ensammare; motivationen har sjunkit för somliga studenter.
- att arbetsbördan och tidspressen ibland blivit för stor, t.ex. i samband med examination, och att upplevelsen av negativ stress har ökat
- att många studenter beklagar sig över otydlighet och inkonsekvenser när det gäller kursinformation och kursstrukturer