Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona vt 2021
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Undervisa/
  • Corona vt 2021/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Corona vt 2021
    • Lärdomar från vt 2020
    • Fördelningen campus/online
    • Studenter som tillhör riskgrupp
    • Röster om onlineundervisning
    • Stöd och support

TextPortlet TextPortlet

Corona vt 2021

VT 2021: främst digital undervisning och examination

Dessa sidor ger allmänna råd och tips för vt-21. Om du behöver mer specifika råd om hur du kan lägga upp din undervisning, eller om du behöver diskutera problem och söka möjliga lösningar så går du till sidan med kontaktuppgifter för pedagogiskt stöd och/eller teknisk support!

Förutsättningar

Nedanstående gäller fr.o.m. den 8/2 2021 och t.o.m. den 31/5 2021:

  • digitala undervisnings- och examinationsformer ska användas i samtliga fall där det är möjligt. Dispens för att enskilda undervisningsmoment eller examination kan ske fysiskt får beviljas av ordförande i fakultetsnämnd/områdesnämnd om synnerliga skäl föreligger
  • studenter uppmanas att i första hand bedriva studier hemma. De som för sina individuella studier behöver vistas i universitetets lokaler får ej samlas i större sällskap
  • Personalens arbete ska utföras hemifrån om det inte är uppenbart att arbetsuppgifterna kräver fysisk närvaro på arbetsplatsen eller att närmaste chef medger att arbete av annat skäl får ske på arbetsplatsen

Det fullständiga beslutet finns att läsa på universitetets informationssida om Covid-19)

Inför en tredje annorlunda termin

är både lärare och studenter trötta efter snart ett år av ansträngningar, och många är besvikna över att campusundervisningen återigen minskar i omfattning, eller rentav ställs in helt.

Men det finns mycket att bygga på och mycket att lära av de erfarenheter som gjorts! Det finns nu bättre förutsättningar än någonsin tidigare för att ge nätbaserad undervisning av hög kvalitet. Samtidigt är det viktigt att utveckla arbetsformer som är hållbara - som vi helt enkelt orkar med. Den kombinationen blir särskilt viktig när vi går in in en tredje, extraordinär termin.

Vad finns på dessa sidor?

 

  • Lärdomar från vt 2020
    – lyfter fram studenters och lärares erfarenheter med utgångspunkt i svaren på den enkät som gick ut i maj.
  • Fördelningen campus/online
    – kommer att behandla några viktiga, övergripande principer inför undervisningen på vårens kurser. Där finns också ett förslag till arbetsgång vid planeringen.
  • Campusundervisning i undantagsfall
    – innehåller för närvarande mycket litet, endast några allmänna råd för dem som överväger att söka dispens för att ha undervisning eller examination på campus.
  • Onlineundervisning är standard
    – bygger vidare på erfarenheterna från 2020, och på undersidorna till denna sida hittar du det mesta av stödmaterialet för nätbaserad undervisning, t.ex. om inspelat material (inkl. information om upphovsrättsliga frågor), föreläsningar, seminarier m.m.
  • Examination online har uppdaterats och utvidgats med bl.a. riktlinjer och vägledning vid examination på distans.
  • Studenter som tillhör riskgrupp
    – ger allmänna råd och riktlinjer om nödvändiga anpassningar av undervisningen.
  • Röster om onlineundervisning
    – innehåller intervjuer med ett antal lärare som delar med sig av erfarenheter och tips.
  • Stöd och support
    – samlar kontaktuppgifter och länkar till universitetets centrala och lokala stödfunktioner, för såväl institutioner och programansvariga som för enskilda lärare eller lärarlag. Utbildningar, seminarier, verkstäder, rådgivning, support m.m. finns inom räckhåll för all undervisande personal.

Innehållsansvarig: Mats Cullhed 08 februari 2021

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris