Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Mål- och regelsamlingen
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet i Segerstedthuset
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Stöd och service/
  • Studentrekrytering/
  • Digitala kanaler/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Studentrekrytering
    • Breddad rekrytering
    • Digitala kanaler
    • Rekryteringsevenemang
    • Service och support
    • Välkomstevenemang
    • Enheten för studentrekrytering

TextPortlet TextPortlet

Digitala kanaler

Digitala kanaler

Den viktigaste kanalen i all studentrekrytering är vår egen webbplats. Där är utbildningsinformationen samlad och dit styr vi all trafik i de marknadsföringsaktiviteter som görs på andra ställen. I centrum för utbildningsinformationen står program- och kursbeskrivningarna som ska vara så bra och informativa att besökaren förstår vad utbildningen innehåller, vart den leder och varför man ska studera just i Uppsala. Att skriva bra kurs- och programbeskrivningar i Selma är den enskilt viktigaste rekryteringsaktiviteten vi gör vid lärosätet!

Det är också viktigt att ha en personlig ton på webben. Mycket av det vi gör handlar därför om att lyfta fram inspirerande studenter, alumner och anställda som ger sina berättelser om allt från hur de valde utbildning och vart den ledde till hur man får boende, studier och ekonomi att fungera. Svaren på de frågor och funderingar som en presumtiv student har ska finnas tillgängliga på webben och det är något vi ständigt arbetar med att förbättra.

Idag kan också presumtiva studenter ta del av information och inspiration där de själva befinner sig. Det kan till exempel handla om seminarier online, s.k. webbinarier, som man kan delta i från sitt eget hem. Vid dessa webbinarier har vi oftast några av våra befintliga studenter som berättar om och diskuterar ett visst tema. Teman kan röra exempelvis boende, studentnationer, tentaångest och mycket mer. Tittarna kan under tiden ställa frågor och interagera med presentatörerna.

Instagram har under 2020 fått en framträdande roll i studentrekryteringen. Vår kanal @Uppsalastudent hanteras framför allt av våra egna studentambassadörer som en vecka i taget tar över kontot. Där visar och berättar de om sin vardag i Uppsala eller på Gotland. Ibland gör vi också livesändningar på Instagram när vi vill visa upp något särskilt spännande som händer, när det händer!

Varje år annonserar vi också i flera olika digitala kanaler. Kontakta alltid enheten för studentrekrytering om du planerar att annonsera. Annars riskerar vi att ha konkurrerande annonser vilket höjer annonspriset för oss alla. Det ger också större effekt om vi alla utgår från samma grundbudskap och grafiska utformning i annonseringen

Kontaktperson är Joachim Ekström

Innehållsansvarig: Joachim Ekström 16 april 2020

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris