Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Resor/
  • Resor (för inloggade medarbetare)/
  • Reseräkning/
  • Gå till Stöd och service Resor
    • Resor (för inloggade medarbetare)
      • Visum
      • Vaccination inför tjänsteresa
      • Res miljövänligt
      • Reseräkning
        • Reseersättningar
        • Originalkvitto krävs
        • FAQ Reseräkningar och utlägg
      • Försäkring vid tjänsteresa
      • Checklista - innan du reser
      • Anmälan om tjänsteresa

Reseräkning

Reseräkning

Har du rest i tjänsten? Här finns information om vad du behöver tänka på när du ska göra din reseräkning.


Resekostnadsersättning och traktamente

Vid inrikes och utrikes tjänsteresa och förrättning har du rätt till resekostnadsersättning och traktamente. Ersättningen får du via den reseräkning som du gör i Primula webb efter avslutad tjänsteresa.

Information om traktamente och kostförmån.

Vem har rätt till reseersättning?

Egenrapportering i Primula webb

Efter avslutad tjänsteresa egenrapporterar du din reseräkning i Primula webb.
Här kan du logga in i Primula webb. 

Vidare instruktioner om hur du gör din reseräkning finns i systemet. Du hittar informationsrutor i formulären och hjälptexter i högerspalten om hur du ska fylla i.

Viktigt att välja rätt formulär i Primula:

  • Vid traktamente, eventuella utlägg & bilersättning, välj Resa Inrikes eller Resa Utrikes i Primula.
  • Vid endast utlägg & bilersättning (det vill säga inget traktamente), välj Endast utlägg/bilersättning i Primula. Det gäller både inrikes och utrikes utlägg. Har du flera utlägg registreras dessa i en och samma reseräkning.
  • Vid tjänstereseanmälan, välj Anmälan tjänsteresa inrikes eller utrikes.

Har du fyllt i anmälan om tjänsteresa i Primula skapas det automatiskt ett reseärende. Ärendet hittar du under flik 05.Resor/Utlägg och det kompletteras efter avslutad resa.

Guide och Vanliga frågor och svar

Guide med detaljerad beskrivning hur du gör din reseräkning
FAQ reseräkningar och utlägg

Registrera din reseräkning snarast efter resans slut

Reseräkning för både inrikes och utrikes tjänsteresor, med tillhörande utlägg, ska alltid göras snarast efter avslutad resa. Enligt det lokala reseavtalet ska reseräkning lämnas inom två månader efter avslutad tjänsteresa.

Reseräkningen ska vara attesterad senast inom ett år

Rätten till ersättning upphör om inte reseräkning har lämnats in senast ett år efter resans slut enligt Villkorsavtal/Villkorsavtal-T, 10 kap. 11 § Reseräkningar m.m.

Det går inte att registrera resor/kvitton i Primula som är daterade äldre än ett år. Ärendet måste registreras, granskas och attesteras senast inom ett år. Det gäller även privata utlägg som inte är kopplade till någon resa.

Eget utlägg

Uppsala Universitet har upphandlingsavtal med olika leverantörer för varor och tjänster där köp ska göras och betalas via faktura. I första hand så ska du följa våra upphandlingsregler.

Skulle du ändå behöva göra ett eget utlägg som ska ersättas av universitetet kan du ansöka om ersättning efterhand via den reseräkning som du gör i Primula webb efter avslutad tjänsteresa.

Originalkvitto krävs för ersättning

I Primula webb laddar du upp dina digitala kvitton och inskannade papperskvitton. Om du som medarbetare erhåller ett papperskvitto i din roll som myndighetsperson måste du lämna in kvittot tillsammans med reseräkningen till Löneenheten för arkivering. Har du ett digitalt kvitto bifogar du det i ärendet i Primula webb och det arkiveras i lönesystemet (reseräkningen behöver ändå skickas in med post eftersom granskningen först kan påbörjas då).

När du är klar med din reseräkning

Skriv ut blanketten och skicka till Löneenheten med internpost. Har du papperskvitton ska de skickas med i original. Kom ihåg att också skicka ärendet digitalt i Primula webb. Det är först när det fysiska underlaget inkommit till Löneenheten som hanteringen påbörjas.

Vilka underlag ska skickas in till Löneenheten?

Reseräkning med papperskvitton
Skriv ut blanketten och skicka tillsammans med papperskvitton till Löneenheten med internpost. Har du många kvitton så häfta dem sida vid sida på ett blankt A4-papper.

Reseräkning med digitala kvitton
Skriv ut blanketten och skicka till Löneenheten med internpost. Du behöver inte skriva ut några digitala kvitton.

Reseräkning utan utlägg, endast traktamente och/eller bilersättning
Om du inte har gjort något utlägg utan endast söker ersättning för bilersättning eller traktamente behöver inga fysiska underlag skickas till Löneenheten, ditt ärende hanteras då elektroniskt när du skickar det i Primula webb.

Deadline och utbetalning

Har ärendet inkommit till Löneenheten före den 5:e aktuell månad, samt konterats och attesterats, betalas ersättningen ut med din nästa lön. Extra utbetalning av reseräkningar och utlägg görs också den 5:e och 15:e varje månad.
Mer information om hur du ser att du fått en extrautbetalning.

Var är ärendet i flödet?

Om du vill se var ett ärende som du har registrerat i Primula webb befinner sig i flödet kan du se det under 16. Mina ärenden. Vid ”Handläggare” står det vart ärendet ligger. Guide för ärendesökning i Primula webb

Reseräkning för dig med SINK-skatt

Observera att om du har fått ett beslut från Skatteverket att du ska beskattas med SINK-skatt, saknar du formulären under 05. Resor/utlägg/förmåner i Primula webb och kan därför inte egenrapportera reseräkning. Du fyller istället i din reseräkning på blankett ”Reseräkning för utomlands bosatta SINK 503 a-d”. Blanketten hittar du på sidan HR-avdelningens blanketter och mallar och skickar in till Löneenheten efter att den är konterad och attesterad.

Länkar

Handbok konterande administratör
Handbok attesterande chef
Har din anställning en delad kontering på flera institutioner/motsv?
Kostavdrag och kostförmån
Originalkvitto krävs för ersättning
Reseförskott
Ska din resa belasta annan institution/motsv?
Traktamente och lönetillägg
Vad granskar Lönespecialisten?
Vilka har rätt till reseersättning?

Kontakt

Reserelaterade frågor: resesupport@uu.se 
Regelverksrelaterade frågor: HR-stöd
Processrelaterade frågor: Löneenheten

Publicerad: onsdag 10:39

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.