Skanna från en eduPrint-skrivare

Det finns tre skanningsfunktioner i eduPrint:

  • Scan - enkel skanningsfunktion för att skanna till e-post. Funktionen finns på startsidan efter du har loggat in på skrivaren. Scan har färre funktioner än Sharescan och Skanner och du kan endast skanna till din egen e-postadress. Även personer utan universitetskonto kan skanna med denna funktion.
  • Skanner - ytterligare en skanningsapp som finns under enhetsfunktioner, där du kan skanna dokument till e-post som pdf eller bildfil. När du skannar med appen Skanner kan du välja vilken e-postadress du vill skanna till (dvs. annan än din egen).
  • ShareScan - en mer avancerad skanningsapp som även den finns under enhetsfunktioner. Med Sharescan kan du skanna till e-post, till en nätverksmapp eller till en molnlagringstjänst (Sunet Box). Dokumenten skannas som teckentolkad pdf, dvs. texten i pdf-filen blir sökbar och du kan kopiera text ur pdf-filen och klistra in i andra dokument.




Instruktioner för de olika sätten att skanna:

  1. Skanna till e-post
  2. Skanna till mapp
  3. Skanna till molnlagring


Vanliga frågor om skanning


Hur stora dokument/hur många sidor kan jag skanna?

Hur stora dokument som är möjliga att skanna till mejl begränsas av storleken på mejl som universitetets mejlservrar kan ta emot. Begränsningen ligger på 40MB.

Det är svårt att säga precis hur många sidor det rör sig om eftersom det beror på om sidorna som skannas innehåller bilder etc.

Är det många sidor som ska skannas kan ett alternativ vara att skanna till någon av de andra tjänsterna, mapp eller molnlagring, eftersom dessa tjänster inte har någon begränsning i filstorlek. 


Vad är "att skanna direkt till molnlagring"?
Det innebär att man sparar skannade dokument i en molnlagringstjänst. De tjänster som stöds inledningsvis är endast Box.com (Sunet Box) för anställda. Vilka tjänster som stöds kan ändras framöver.

När du skannar till molnet ska du tänka på vilken information som får och bör lagras där. Detta varierar beroende på din roll och vilken molntjänst du använder. Vänd dig till IT Servicedesk om du är osäker.

Information om hur du skannar till molnlagring finns här.