PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

TextPortlet TextPortlet

Frågor och svar om eduPrint

Vad är eduPrint?
eduPrint är ett utskriftssystem som upphandlats av tretton lärosäten tillsammans. Vid Uppsala universitet ersätter eduPrint dels det centrala utskriftssystemet Korint, dels olika lokala utskriftslösningar. De viktigaste nyheterna jämfört med Korint är att det går att skanna direkt till molnlagring, att skicka skannade dokument som e-post till valfri mottagare och att studenter inte nödvändigtvis måste ha PayEx för att betala för sina utskrifter.

Vad är "att skanna direkt till molnlagring"?
Att man sparar skannade dokument i en molnlagringstjänst. De tjänster som stöds inledningsvis är Dropbox, Box.com, Google Drive och Microsoft OneDrive. Vilka tjänster som stöds kan ändras framöver.

När du skannar till molnet ska du tänka på vilken information som får och bör lagras där. Detta varierar beroende på din roll och vilken molntjänst du använder. Vänd dig till IT Servicedesk om du är osäker.

Jag skannar till e-post till mig själv men dokumenten kommer aldrig fram, trots att de är ganska små (någon eller några sidor).
Det är problem med e-postskanning för vissa användare, men inte för alla. Kontrollera först att dokumenten inte hamnat i din skräppostmapp, för en del användare har Outlook bestämt sig för att de är skräppost och då syns de aldrig i inkorgen.

Detta förklarar inte alla försvunna e-brev, och vi felsöker det här problemet tillsammans med Ricoh. Tills vidare kan du som är anställd i stället skanna till filserver och sedan hämta dina dokument i nätverksmappen \\USER\eduPrint\Scan\, och du som är student kan skanna till någon av de molntjänster som stöds. Om du som är anställd behöver hjälp med att hitta nätverksmappen kontaktar du ditt lokala IT-stöd.

Kan jag använda Korint och eduPrint samtidigt?
Ja, du ska bara se till att skriva ut till rätt skrivare beroende på var du tänker hämta utskriften.

Hur loggar jag in på skrivaren?
Först väcker du skrivaren om den inte redan är igång genom att peka på skärmen. Sedan loggar du in med campuskort eller med användar-id och lösenord A. Registreringen av campuskortet är enkel. Första gången du lägger kortet på kortläsaren ombeds du logga in med användar-id och lösenord. Sedan är kortet registrerat och du loggar in genom att lägga det på kortläsaren.

Vem kan visa mig hur eduPrint fungerar, t ex med att skicka e-post?
Du ska vända dig till din lokala IT-support för handgriplig hjälp. Även IT Servicedesk kan svara på frågor, men av naturliga skäl kan de inte visa direkt på datorn eller skrivaren hur det fungerar. Det finns även en webbportal på adressen eduprint.uu.se med användarguider med mera.

Jag använder Chrome och vill skriva ut i färg, men får bara ut svart-vitt.

Chrome har en egen utskriftsdialog som inte fungerar fullt ut tillsammans med eduPrint. Längst ner i utskriftsdialogen finns en länk som låter dig använda systemets utskriftsdialog i stället, klicka på den så ska det fungera.

 

Jag har mac och kan inte skriva ut i färg.
Jag kan inte skriva ut i färg från Adobe-program

I eduPrint är standardinställningen för utskrift svartvitt dubbelsidigt. Vill du skriva ut i färg eller enkelsidigt behöver du ändra detta i utskriftsdialogen.

 

Se filmen om EduPrint skrivaren!

Om du klickar på filmen, visas den i Youtube i ett större fönster som visar detaljerna tydligare.

 

 

Jag är student och har en PayEx-koppling, men i skrivaren står det att mitt saldo är 0 kr.

När du registrerar ditt PayEx-konto kan det komma ett felaktigt meddelande om att du har ett konto som redan är registrerat. Du ska ignorera detta meddelande och fortsätta med registreringsproceduren, då ska det fungera.

 

Vad gör jag om det är slut på papper vid en skrivare?
Om det är slut på papper är tanken i första hand att användaren fyller på, ifall det finns extra papper vid skrivaren. Det bör finnas extra papper vid de flesta skrivare. Annars vänder du dig till intendenturen som kan sköta akutpåfyllning om pappret tar slut mellan ronderingarna från Samhall. Inledningsvis får vi räkna med att behöva fylla på själva lite då och då tills rutinerna har satt sig och Samhall börjat få grepp på var det går åt mycket papper.


Vart vänder jag mig för mer information och frågor?
Vänd dig till IT Servicedesk med dina frågor, telefon 018 – 471 4400 eller e-post servicedesk@uu.se