Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • Universitetsgemensam IT/
  • Extern uppföljning av universitetsgemensam IT/
  • Gå till Stöd och service IT och telefoni
    • Användarguider
    • IT-support
    • IT-tjänster
    • Telefonitjänster
    • IT-rutiner och regelverk

Extern uppföljning av universitetsgemensam IT

Extern uppföljning av universitetsgemensam IT

Under våren har en extern uppföljning av införandet av den gemensamma IT-verksamheten genomförts på uppdrag av universitetsdirektören. Uppdraget omfattade en uppföljning av införandet av universitetsgemensam IT med avseende på förväntningar på och förutsättningar för den nya organisationen och styrningen liksom en uppföljning av resultatet efter två år i förändring.

Ett tjugotal verksamhetsföreträdare har intervjuats om hur de uppfattat införandet av universitetsgemensam IT och om hur de uppfattar att IT-stödet fungerar. Uppföljningen har genomförts av Johan Johansson, ordförande i Sveriges universitets och högskolors IT-chefsforum och Joakim Nejdeby, IT-direktör vid Linköpings universitet.

Uppföljningen resulterade i rekommendationer för fortsatt arbete inom några olika områden:

  • Att fortsätta att utveckla styrning av IT.
  • Att säkerställa att IT-verksamheten genomsyras av ett verksamhetsfokus samt arbeta med förtroende och förväntningar kring förändringstakt för införandet av den nya universitetsgemensamma IT-verksamheten samt vidareutveckla tjänsteutbudet för akademisk IT.
  • Att se över den inre organisationen av UIT samt se över införande och implementering av ramverk.
  • Att säkerställa det verksamhetsnära IT-stödet genom bland annat ökad tillgänglighet samt ansvarsfördelning mellan IT och AV/VK-stöd.
  • Att se över finansieringsmodellen och dimensioneringen av IT samt följa upp IT-kostnaderna över tid.
  • Att överväga ett projekt för att säkerställa en ändmålsenlig digital vardag för studenter.

Handlingsplan, åtgärder och verksamhetsdialog

En handlingsplan med åtgärder kopplade till rekommendationerna är under framtagande. Några åtgärder kopplade till det verksamhetsnära IT-stödet är redan implementerade, till exempel förbättrad tillgänglighet till IT-support på campus genom utökade öppettider. Inom kort öppnar en servicepunkt för IT-support på Akademiska sjukhuset.

Kompetenser samlas i en ny gruppering inom UIT för att bättre kunna stödja verksamhetens behov av forskningsnära IT-stöd.

UIT kommer att bjuda in till dialogmöten under hösten med målsättning att utveckla ett tydligare verksamhetsfokus samt vidareutveckla samarbetsmodellen för att möjliggöra fortsatt dialog på lång sikt.

Under våren har även en användarundersökning genomförts bland anställda och övrigt verksamma vid universitetet. Resultatet och det fortsatta arbetet arbetet med att ta hand om resultatet och lämna återkoppling till verksamheten samordnas med handlingsplanen från den externa uppföljningen. För mer information om användarundersökningen, se Resultat av användarundersökning IT och fortsatt arbete.

Frågor om den externa uppföljningen besvaras av IT-direktör Lisbet Holmberg Stark.


 

Publicerad: 11 januari 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.