Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • Telefonitjänster/
  • Övrigt telefoni/
  • Gå till Stöd och service IT och telefoni
    • Användarguider
    • IT-support
    • IT-tjänster
    • Telefonitjänster
      • Mobil anknytning (MEX)
      • Fast anknytning
      • Fristående Mobil
      • Mobilt bredband
      • Rekommenderad telefoni
      • Blanketter och guider
      • Uppsägningar och överlåtelser
      • Övrigt telefoni
      • Växeln
    • IT-rutiner och regelverk

Övrigt telefoni

Felanmälan

Innan du anmäler ett fel på din telefon och/eller telefonitjänst, behöver du samla information om felet. Vi vill att du tar reda på så mycket bakgrundsinformation som möjligt och vidarebefordrar en problembeskrivning till oss. Beroende på telefoniteknik och/eller telefonitjänst är vi behjälplig av olika slags information, vilket redovisas nedan. Felanmälningar skickas till IT-support.

Observera, vid felanmälningar där vi anlitar extern servicepartner och det visar sig att felet beror på apparat- eller handhavandefel, kan kostnader komma att debiteras.

Fast telefoni (exklusive IP-telefoni)

Om kopplingston saknas, linjen "knastrar" eller du upplever talförluster under samtal vill vi att du gör följande innan felanmälan:

  • Kontrollera att telefonsladden är hel och ordentligt ansluten i såväl telefon som i vägguttag.
  • För att kontrollera uttaget, prova att ansluta en annan likadan telefon till "ditt" vägguttag.
  • För att kontrollera apparaten, prova att ansluta "din" telefon till ett annat fungerande uttag (D v s i ett uttag där det sitter en fungerande anknytning).

Om ingen åtgärd enligt ovan löser ditt problem ber vi dig att ta kontakt med oss och i felanmälan uppge följande:

  • Anknytningsnummer
  • Telefonmodell
  • Eventuell kringutrustning
  • Adress, inklusive rumsnummer
  • Kontaktperson, inklusive telefonnummer (annat än anknytningsnummer)
  • Utförlig problembeskrivning. Är fler än du drabbad, beskriv omfattning.
     

IP-telefoni

När det gäller felanmälan av IP-telefoni, vänder ni er i första hand till respektive verksamhetsnära IT-stöd. Är ni osäkra på vart ni ska vända er, kontakta IT-support för information.

Mobil telefoni inklusive datapaket, extra data-SIM och mobilt bredband

Vänd er till IT-support då det uppstår problem med mobila tjänster kopplade till abonnemang och/eller SIM-kort.

Publicerad: 17 oktober 2022

Nummerflytt av mobilnummer

Nummerflytt, portering av mobilnummer.

Mobil nummerportabilitet möjliggör för mobiltelefonanvändare att behålla sitt mobiltelefonnummer när byte från en mobiloperatör till en annan sker.

Det innebär att om en anställd har ett mobilnummer som denne önskar använda som nummer på sin tjänstemobil är det möjligt att begära att numret (ej abonnemanget) flyttas till Uppsala universitets avtal och operatör.

Förutsättningar för nummerflytt:

  • Att personen i fråga är betalningsansvarig för numret vilket önskas flyttas till universitetet. Om ett företag, annan myndighet eller annat universitet är betalningsansvarig måste numret först överföras till den person vilken önskar flytta mobilnumret till Uppsala universitetet innan flytt kan medges.
  • Finns det bindningstid eller uppsägningsavgifter kopplade till det nuvarande abonnemanget måste dessa lösas med aktuell operatör innan en nummerflytt till Uppsala universitetet kan medges.

Det går att återföra mobilnumret till användaren om personen slutar sin anställning på Uppsala universitet.

Frågor och begäran om nummerflytt skickas till IT-support.

Observera! Uppsala universitet medger inte nummerflytt av mobilnummer vilka börjar med 070-167 9xxx, 070-425 0xxx, 072-999 9xxx eller 073-469 7xxx. Dessa nummerserier tillhör Uppsala universitet och följer med avtalad telefonioperatör.

Publicerad: 14 april 2022

Kund- och kontaktcenterlösning (Telefonkö)

Tjänsten kund- och kontaktcenterlösning är till för hantering av inkommande telefonsamtal via en telefonkö. Tjänsten innebär att det går att schemalägga öppettider och köa inkommande samtal till en servicefunktion vilken bemannas av handläggare inom denna funktion. Exempel på servicefunktion som använder denna tjänst är UIT Servicedesk (018-471 4400).

Flödet för hantering av inkommande telefonsamtal ser ut enl. nedan.

För mer information om tjänsten kontakta IT-support.

Publicerad: 07 februari 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.