PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

TextPortlet TextPortlet

Felanmälan

Innan du som användare felanmäler din telefon och/eller telefonitjänst, behöver vi på Teleservice information om felet. Vi vill att du tar reda på så mycket bakgrundsinformation som möjligt och vidarbefordrar en problembeskrivning till oss. Beroende på telefoniteknik och/eller telefonitjänst är vi behjälplig av olika slags information, vilket redovisas nedan. Felanmälningar skickas till Teleservice.

Observera, vid felanmälningar där vi anlitar extern servicepartner och det visar sig att felet beror på apparat- eller handhavandefel, kan kostnader komma att debiteras.

Fast telefoni (exklusive IP-telefoni)

Om kopplingston saknas, linjen "knastrar" eller du upplever talförluster under samtal vill vi att du gör följande innan felanmälan:

  • Kontrollera att telefonsladden är hel och ordentligt ansluten i såväl telefon som vägguttag.
  • Prova med en annan likadan telefon och anslut den till "ditt" vägguttag.
  • För att kontrollera apparaten, prova att ansluta "din" telefon till ett annat fungerande uttag.

Om ingen åtgärd enligt ovan löser ditt problem ber vi dig att ta kontakt med oss och i felanmälan uppge följande:

  • Anknytningsnummer
  • Telefonmodell
  • Eventuell kringutrustning (nummerpresentatör, extra knappsats etc)
  • Adress, inklusive rumsnummer
  • Kontaktperson, inklusive telefonnummer (annat än anknytningsnummer)
  • Utförlig problembeskrivning. Är fler än du drabbad, beskriv omfattning.
     

IP-telefoni

När det gäller felanmälan av IP-telefoni, vänder ni er i första hand till respektive intendentur eller likvärdig enhet. Är ni osäkra på vart ni ska vända er, kontakta Teleservice för information.
 

Mobil telefoni inklusive datapaket, tvillingkort och mobilt bredband

Vänd er till Teleservice då det uppstår problem med mobila tjänster och/eller SIM-kort. Teleservice har inte möjlighet att hantera följande:

  • Fel på själva enheten.
  • Hjälp när det gäller applikationer eller personliga inställningar av mobiltelefonen. Där hänvisar vi till respektive tillverkares hemsidor och dokumentation.
  • Hjälp när det gäller konfigurering av e-postklient på er mobiltelefon. Där hänvisar vi till sidorna som rör e-post.

Om du har problem med den mobila bredbandsuppkopplingen via ett USB-modem så kontrollera att inställningarna för programet som USB-modemet använder för att koppla upp sig mot operatör. Profilinställningarna ska vara enligt följande:

Profile namne: Telenor
Dynamic/Static (APN) Static
APN internet.telenor.se
Access number *99#

Spara och anslut med den nya profilen.