Felanmälan
Innan du som användare felanmäler din telefon och/eller telefonitjänst, behöver vi få så detaljerad information om felet som möjligt. Vi vill att du tar reda på så mycket bakgrundsinformation som möjligt och vidarebefordrar en problembeskrivning till oss. Beroende på telefoniteknik och/eller telefonitjänst är vi behjälplig av olika slags information, vilket redovisas nedan. Felanmälningar skickas till IT-support.
Observera, vid felanmälningar där vi anlitar extern servicepartner och det visar sig att felet beror på apparat- eller handhavandefel, kan kostnader komma att debiteras.
Fast telefoni (exklusive IP-telefoni)
Om kopplingston saknas, linjen "knastrar" eller du upplever talförluster under samtal vill vi att du gör följande innan felanmälan:
- Kontrollera att telefonsladden är hel och ordentligt ansluten i såväl telefon som vägguttag.
- Prova med en annan likadan telefon och anslut den till "ditt" vägguttag.
- För att kontrollera apparaten, prova att ansluta "din" telefon till ett annat fungerande uttag.
Om ingen åtgärd enligt ovan löser ditt problem ber vi dig att ta kontakt med oss och i felanmälan uppge följande:
- Anknytningsnummer
- Telefonmodell
- Eventuell kringutrustning (nummerpresentatör, extra knappsats etc.)
- Adress, inklusive rumsnummer
- Kontaktperson, inklusive telefonnummer (annat än anknytningsnummer)
- Utförlig problembeskrivning. Är fler än du drabbad, beskriv omfattning.
IP-telefoni
När det gäller felanmälan av IP-telefoni, vänder ni er i första hand till respektive intendentur eller likvärdig enhet. Är ni osäkra på vart ni ska vända er, kontakta IT-support för information.
Mobil telefoni inklusive datapaket, extra data-SIM och mobilt bredband
Vänd er till IT-support då det uppstår problem med mobila tjänster kopplade till abonnemang och/eller SIM-kort.
Om du har problem med den mobila bredbandsuppkopplingen via ett USB-modem så kontrollera att inställningarna för programmet som USB-modemet använder för att koppla upp sig mot operatör. Profilinställningarna ska vara enligt följande:
Profile namne: | Telenor |
Dynamic/Static (APN) | Static |
APN | internet.telenor.se |
Access number | *99# |
Spara och anslut med den nya profilen.