Telefonitjänster
Som myndighet ska vi sträva efter att ge ett gott bemötande, vara tillgängliga och ge service på ett effektivt och kostnadsmedvetet sätt. Se Statens värdegrund. Telefonin är väsentlig för universitetets tillgänglighet och service och en mycket viktig resurs som binder samman hela organisationen och är en kanal för att snabbt och säkert få kontakt med rätt kompetens.. De upplevelser som man får när man söker kontakt med oss är av stor betydelse för hur vi uppfattas av omvärlden. Förvaltningslagen styr myndigheters krav på tillgänglighet via telefon. Lagen om offentlig upphandling reglerar universitetets inköpsrutiner och därför ska endast universitetets upphandlade telefonioperatör användas. Anskaffning av utrustning som telefoner, mobiler, kringutrustning etc. ska köpas via produktwebben. Som medarbetare bör du:
Servicenivå och tillgängllighetTelefoni vid Uppsala universitet är normalt tillgäng alla dagar dygnets alla timmar. Handläggning av förfrågningar, beställningar, felanmälningar, underhåll och utveckling sker under normal kontorstid. |
|
På Uppsala universitet kan du beställa följande telefonabonnemang: Mobil anknytning (MEX), Fast anknytning, Fristående mobilabonnemang och Mobilt bredband. Läs mer om vad som ingår i varje abonnemang nedan
Via länkarna hittar du blanketter för att beställa telefonabonnemang samt snabbguider.
- För anställda och övrigt verksamma inom Uppsala universitet rekommenderas i första hand mobil anknytning (MEX).
- Övriga abonnemang och tjänster listas nedan.
- Vill du anmäla ett fel på din telefon eller telefonitjänst? Läs gärna sidan felanmälan - telefoni innan du
GSM och 3G fasas ut
Till slutet av 2025 kommer alla teleoperatörers leverans av GSM och 3G att upphöra.
Läs mer här om vad du måste tänka på.
Analog telefoni fasas ut
Den analoga tekniken för telefoni är på väg att nå sitt teknisk slut.
Nya beställningar av analoga abonnemang tas inte emot.
Läs mer här om hur det påverkar universitetet.