Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • IT-rutiner och regelverk/
  • Byte av e-postdomän/
  • Frågor och svar - @uu.se/
  • Gå till Stöd och service IT och telefoni
    • Användarguider
    • IT-support
    • IT-tjänster
    • Telefonitjänster
    • IT-rutiner och regelverk
      • Administrativa system
      • Administrativa behörigheter
      • Byte av e-postdomän
        • Frågor och svar - @uu.se
      • Information vid IT-incidenter
      • IT-lexikon
      • Java
      • Regler och riktlinjer

Frågor och svar - @uu.se

E-postbyte - frågor och svar

 1. Efter bytet har kanske inte alla mina kontakter bytt e-postadress för mig i sina kontaktböcker. Vad händer med e-post som skickas till den "gamla" adressen?
Vi tar emot brev som skickas till den gamla adressen framöver. Men det är bra om du uppger din nya adress när bytet är genomfört. Det är inte beslutat när de gamla adresserna ska tas bort. Det är nu ingen direkt brådska att ta bort dem.

2. Behöver jag ändra något i mitt e-postprogram?
Om du använder universitetets gemensamma e-postsystem behöver du normalt inte ändra något annat än din angivna e-postadress i brevmallar, på visitkort mm.
Om du däremot vet att du använder e-postprogram med IMAP ska du behöva ändra din angivna avsändande e-postadress i ditt e-postprogram. 
Du som använder personligt certifikat för signering och/eller kryptering av e-post måste hämta nytt certifikat och installera det.
På denna sida kan du läsa på vad som krävs och hur man gör.

3. Min adress finns i många e-postlistor. Hur blir det med dem?
UIT ändrar i de listor som finns vid UU. I listor som finns på andra ställen behöver du efter bytet säga till att du ändrat e-postadress. Men din "gamla" adress fungerar för mottagande av brev så det är inte jättebråttom.

4. Kommer jag att få svårt att ansluta, logga in, i IT-tjänster på internet när jag bytt adress?
Det kan hända att du måste berätta för dessa IT-tjänster att du bytt e-postadress. UIT ser till att de IT-tjänster som används inom UU fungerar efter bytet. När alla som jobbar inom UIT bytte e-postadress hösten 2019 var det 3 IT-tjänster som berördes av bytet. Dessa ordnade UIT bytet för och ingen användare märkte av själva bytet.

5. Vilka IT-tjänster vet ni redan nu som påverkas av bytet?
Vi vet att Sunet Box och Projectplace påverkas av bytet. UIT samordnar därför bytet med dig

6. Hur kommer funktionsadresser att ändras?
Vi lägger till -inst/plats mellan funktionens namn och @-tecknet. Detta för att det finns många funktioner inom UU som har samma namn men finns vid olika institutioner/motsvarande. UFV är förkortning för universitetsförvaltningen, samma förkortning som används i diariet, och ger genom denna adresskonstruktion en organisatorisk hemvist för funktionen som är lätt att förstå och särskilja.
Senare när institutioner/motsvarande vid universitetet ändrar till @uu.se får deras funktionsadresser samma konstruktion; funktionsnamn-inst@uu.se och på detta sätt minskar vi risken för sammanblandningar och krockar mellan funktionsadresser.

7. Jag har ett ganska vanligt namn och kommer nog att kollidera med min(a) namne. Hur undviker vi det?
De som heter lika kommer att få lägga till en eller två initialbokstäver mellan fornamn och efternamn.
 ex:      anders.a.andersson@uu,se 
   eller  anders.ab.andersson@uu.se
Detta för att undvika krockar och sammanblandningar.

Innehållsansvarig: itsupport@uu.se 12 december 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.