Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • Resfria möten/
  • E-möte/
  • Zoom/
  • Disputation med Zoom/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • IT och telefoni
    • Byte av epostdomän - UFV
    • IT-support
    • Telefoni-support
    • Gemensam tjänst för AV och VK
    • Resfria möten
      • E-möte
        • Zoom
          • Nyheter!
          • >Kom igång
          • Autostarta Zoom
          • Student Zoom
          • Personal Zoom
          • >Hantera Zoom-möten
          • Disputation med Zoom
            • Lathund för co-host
          • Webbinarium
          • Zoom Chatt
          • UU Zoom och säkerhet
          • Zoom-kurser
          • 9 tips
          • FAQ
          • Support
        • Skype for business
        • MS Teams
      • Telefonkonferens
    • Infrastruktur
    • Administrativa IT-rutiner och system

TextPortlet TextPortlet

Disputation med Zoom

Tips för e-disputation

Corona-krisen medför att disputationer behöver äga rum via Zoom. För att detta ska fungera behövs en del nya förberedelser samt några nya rutiner vid själva disputationen. Det följande utgör förslag på vilka åtgärder som behöver vidtas för att just den virtuella delen ska fungera. Utgångspunkterna är tre:

  1. Disputationsakten ska först och främst fullt ut bevara sin karaktär av dialog mellan respondent och opponent, med möjlighet för betygsnämndens ledamöter att ställa frågor efter att opponenten avslutat sin del.
     
  2. Disputationens offentliga karaktär ska garanteras, med publik annonsering samt möjlighet för avslutande frågor till respondenten ex auditorio, dvs. från åhörarna, efter att ev. frågor från betygsnämndens ledamöter har besvarats.
     
  3. För det tredje ska den virtuella disputationslokalen i Zoom säkras mot störningar. Tråkigt nog har i ett fåtal fall disputationer störts av oseriösa inlägg från deltagare online. Läs mer under Säkrare möten.

Läs också om vad som gäller vid din fakultet.

Bisittare, vice-värd

Se till att alla disputationer som körs online har en särskild Zoom-bisittare, vice-värd, vid sidan av ordföranden. Se till att du har utsett en vice-värd som du också i mötesbokningen angett som "alternative host". Vice-värd har nästan alla funktioner som värden för ett Zoom-möte.
Det viktigaste är att vice-värden kan hålla ordning på chatten, frågor via chatten och kan avlägsna eventuella besökare som stör.
I många fall kan institutioner få hjälp med detta av personal från sina respektive intendenturer men om detta inte är möjligt, så kan ansvarig institution utse annan bisittare. Dessa bisittare erbjuds särskild utbildning i Zoom, anpassad till uppdraget. 
Utbildningen äger rum via Zoom, i första hand varje onsdag kl 14-16, i samband med den öppna verkstaden
. Beroende på bisittarens tidigare vana av Zoom, tar utbildningen mellan 45 och 90 minuter.

Kontakta 
support-elarande@uadm.uu.se i så god tid som möjligt före disputationen om du önskar utbildning. Ange vilken disputation det gäller (respondentens namn, disputationsdatum samt fakultet) och vilken onsdag som du önskar få din utbildning. Om ingen av dessa tider passar, hör av dig med förslag på andra tider, så kontaktar vi dig.

 

Ordning och reda

Det kan vara bra att i början av disputationen meddela deltagare och åhörare hur disputationen ska genomföras, hur och när frågor kan och får ställes.
En bra grund är att åhörare ska ha sin mikrofon inaktiverad (muted) och att åhörare inte kan aktivera sin mikrofon själv.
Ett alternativ är att endast acceptera frågor som ställs via chatten. Chatten ska då vara inställd, begränsad, till att endast tillåta chatt till värden.
Ett annat alternativ är att endast tillåta frågor via ljud och då efter att den som vill fråga har fått ordet och sin mikrofon aktiverad (unmute). Åhörare kan be om ordet genom att Raise hand i Participant list.
Det är naturligtvis möjligt att kombinera de två sätten om man vill.

Inspelning

Om disputationen ska spelas in kommer alla åhörare att få en fråga om de vill vara med på mötet/disputationen eller lämna. Det finns inget sätt att vara med men inte spelas in. Här kan ni, av öppenhetsskäl, tillåta anonyma gäster att ansluta. De kan då deltaga med ett ej komplett namn och utan video och profilbild. Om de missköter sig under disputationen kan värd och vice-värd avlägsna dem (Remove).
Det bästa sättet att spela in är att innan disputationen be någon vara med för att spela in. Den deltagaren måste när Zoom-mötet är startat få rättighet att spela en Allow recording, vilket värd och vice-värd kan tilldela den personen i Manage Participants / more för den användaren.
Inspelningen sparas endast på den dator som spelar in.

Spara Chatten

Kom ihåg att chatten spelas INTE in. Chatten kan sparas genom att man i Chatt-fönstret klickar på de 3 prickarna längst ned till höger och väljer Save chat.

 

Du är välkommen med dina frågor till IT-servicedesk via telefon 4400 eller e-post till servicedesk@uu.se

Innehållsansvarig: 27 april 2020

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris