Globala adresslistan (GAL)

I den globala adresslistan kan du bland annat se användares kontaktuppgifter som e-postadress, telefonnummer, titel, avdelning, gruppmedlemskap, ledig/upptagentid. Adresslistan innehåller även e-postadresser och annan info till funktionsbrevlådor. Den kan också innehålla e-postadresser till externa kontakter, distributionslistor, konferensrum och utrustning.

De kontakter som visas i adressboken är användare som har en epostbrevlåda på Uppsala universitets Exchangeserver. Adresslistan uppdateras automatiskt med användarinformationen från Uppsala universits katalogen och därför innehåller den är alltid aktuell information. På varje användares kontaktinformation kan du också få information om personens så kallade ledig/upptagen-tid. Informationen hämtas ifrån systemet och visar från personens kalender om/när personen är tillgänglig. Det går också bra att schemalägga ett möte ifrån den vyn beroende på vilken klient man använder.

Den Globala adresslistan är åtkomlig på flera sätt i epostprogrammet:

Outlook Web App

Outlook Windows

Outlook Mac

Denna adresslista är mycket viktig för att Exchangesystemet ska kunna verifiera användarkontot. Speciellt om du vill skicka som en annan användare, funktionsanvändare eller dela kalendrar, måste användaren hämtas från GAL för att det ska fungera. Det gäller även för autokonfiguration av Outlook och ActiveSync (mobila enheter).

Du kan söka i Globala adresslistan från Outlook, OWA, ActiveSync klienter och klienter som har en EWS anslutning. Den är dock inte sökbar för IMAP-klienter. Eventuella förändringar är synliga direkt i OWA och Active Sync (mobila enheter), men det kan ta upp till 24h innan de är synliga i Outlook. Det beror på att Outlook använder sig av en så kallad Offline Adressbok (OAB), för att den ska vara sökbar även offline.

Ledig/upptagen (Free/Busy) uppgifter tillåter användare att hitta tillgängliga tider för bokningar och avtalade möten i andra användares kalendrar. Exchange Server med Outlook och Outlook Web App (OWA) använder båda ledig/upptagen data för att spåra användare tillgänglighet. Observera: det går inte att se innehållet i andra användares mötesbokningar, om inte den behörigheten delats ut av användaren själv.

LDAP-adressboken

När samtliga anställda och aktiva vid institutionen har fått ett Exchange-konto behöver du inte längre konfigurera den extra adressboken med LDAP-inställningar för att få kontaktuppgifter, ”ldap.katalog.uu.se". Den globala adresslistan kommer med automatisk i rekommenderade mailklienter, Outlook och OWA och behöver inte läggas till mauellt.

För mera information om hur man använder den globala adresslistan i olika program:

Behöver du mera hjälp? Kontakta IT Servisedesk!