Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Mål- och regelsamlingen
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet i Segerstedthuset
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • Byte av epostdomän - UFV/
  • Frågor och svar-ny epost UFV/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • IT och telefoni
    • Byte av epostdomän - UFV
    • IT-support
    • Telefoni-support
    • Gemensam tjänst för AV och VK
    • Resfria möten
    • Infrastruktur
    • Administrativa IT-rutiner och system

TextPortlet TextPortlet

Frågor och svar-ny epost UFV

E-postbyte för universitetsförvaltningen-frågor och svar

 1. Efter bytet har kanske inte alla mina kontakter bytt e-postadress för mig i sina kontaktböcker. Vad händer med e-post som skickas till den "gamla" adressen?
Vi tar emot brev som skickas till den gamla adressen under ca 1 år framöver. Men det är bra om du uppger din nya adress när bytet är genomfört.

2. Behöver jag ändra något i mitt e-postprogram?
Om du använder universitetets gemensamma e-postsystem behöver du normalt inte ändra något annat än din angivna e-postadress i brevmallar, på visitkort mm.
Om du däremot vet att du använder e-postprogram med IMAP ska du ändra din angivna avsändande e-postadress i ditt e-postprogram. 

3. Min adress finns i många e-postlistor. Hur blir det med dem?
UIT ändrar i de listor som finns vid UU. I listor som finns på andra ställen behöver du efter bytet säga till att du ändrat e-postadress. Men din "gamla" adress fungerar ett tag efter bytet så det är inte jättebråttom.

4. Kommer jag att få svårt att ansluta, logga in, i IT-tjänster på internet när jag bytt adress?
Det kan hända att du måste berätta för dessa IT-tjänster att du bytt e-postadress. UIT ser till att de IT-tjänster som används inom UU fungerar efter bytet. När alla som jobbar inom UIT bytte e-postadress hösten 2019 var det 3 IT-tjänster som berördes av bytet. Dessa ordnade UIT bytet för och ingen användare märkte av själva bytet.

5. Vilka IT-tjänster vet ni redan nu som påverkas av bytet?
Vi vet att Sunet Zoom, Sunet Box och Sunet Projektverktyg påverkas av bytet. UIT samordnar därför bytet med dem och ser till att det fungerar utan att du behöver göra något, förutom att se till att inte använda dessa IT-tjänster under själva bytestimmarna. UIT meddelar dig i god tid innan exakt när dessa timmar inträffar.

6. Hur kommer funktionsadresser att ändras?
Vi lägger till -ufv mellan funktionens namn och @-tecknet. Detta för att det finns många funktioner inom UU som har samma namn men finns vid olika institutioner/motsvarande. UFV är förkortning för universitetsförvaltningen, samma förkortning som används i diariet, och ger genom denna adresskonstruktion en organisatorisk hemvist för funktionen som är lätt att förstå och särskilja.
Senare när institutioner/motsvarande vid universitetet ändrar till @uu.se får deras funktionsadresser samma konstruktion; funktionsnamn-inst@uu.se och på detta sätt minskar vi risken för sammanblandningar och krockar mellan funktionsadresser.

7. Jag har ett ganska vanligt namn och kommer nog att kollidera med min(a) namne. Hur undviker vi det?
De som heter lika kommer att få lägga till en eller två initialbokstäver mellan fornamn och efternamn.
 ex:      anders.a.andersson@uu,se 
   eller  anders.ab.andersson@uu.se
Detta för att undvika krockar och sammanblandningar.

Innehållsansvarig: servicedesk@uu.se 20 februari 2020

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris