Översikt - Hur genomför jag inköp av varor och tjänster?
Steg 1 – Beställ i Produktwebben (Wisum)
I Produktwebben kan du beställa produkter från universitetets avtalade leverantörer. Om kategorin finns i Produktwebben så handla där.
Steg 2 – Sök i Avtalsdatabasen
Alla produkter eller tjänster är inte upplagda i Produktwebben. Om du inte hittar det du behöver i Produktwebben, så använd i första hand universitetets övriga ramavtal som du hittar i Uppsala universitets avtalsdatabas.
Du måste var inloggad och använda VPN för att söka i avtalsdatabasen.
Om ett avtal för den vara eller tjänst du ska köpa inte finns i Uppsala universitets avtalsdatabas, använd Kammarkollegiets avtal som du hittar på www.avropa.se.
Steg 3 – Köp under 700 000 kr
Om det saknas avtal och det du skall köpa kostar mindre än 50.000 kr, gör en prisjämförelse mellan minst två leverantörer. Du väljer sedan själv var köpet ska göras. Dokumentation där det framgår att jämförelse har gjorts och vad man kommit fram till ska sparas på institutionen/motsvarande och kunna tas fram vid behov. Där så är möjligt ska e-faktura alltid vara betalningssätt.
Det ekonomiska ansvaret ligger hos uppdragsgivaren. Vi förutsätter att direktupphandling är förankrad, både ekonomiskt och behovsmässigt, hos prefekt/motsvarande.
Om värdet är över 50 000 kr men under 700 000 kr, blir ditt inköp en direktupphandling som ska anmälas i ELAD. Vi tar emot din anmälan och svarar om du kan göra en direktupphandling eller inte inom 1-3 dagar.
Om du får ett JA på din anmälan, följ instruktioner om hur du genomför en direktupphandling.
Steg 4 – Upphandlingsuppdrag över 700 000 kr
Om det saknas avtal och inköpsvärdet är över 700 000 kr så ger du ett upphandlingsuppdrag till enheten för upphandling och inköp genom att skicka in en upphandlingsanmodan.
Enheten för upphandling och inköp genomför sedan upphandlingen i samarbete med dig eller någon annan ansvarig på institutionen/motsvarande.