Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Ekonomi/
  • Redovisning/
  • Utlägg/
  • Gå till Stöd och service Ekonomi
    • Ekonomi A-Ö
    • Kontakter
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Ekonomisystemet Raindance
    • Fakturaadress / Leverantörsinformation
    • Finansiering
    • Forskningsstöd – ekonomiadministration
    • Kontraktsdatabas KDB - Arkiv
    • Redovisning
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Internhyra / Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Konferenser - undantag indirekta kostnader
      • Medfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
      • Redovisa kostnader
      • Redovisningsmodellen
      • Redovisningsplan
      • Utlägg
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Utlägg

Universitetets utlägg

SIDAN KOMMER OMARBETAS INOM KORT!

 

Ett exempel på ofta förekommande utlägg är resor som beställs och genomförs av universitetets anställda på inbjudan från utomstående organisationer. Inbjudande part har erbjudit sig stå för reskostnaden och ska därför ersätta institutionen för det gjorda utlägget.

Vid registrering av leverantörsfakturor av detta slag ska adekvat del av fakturabeloppet debiteras konto 1576 Övriga kortfristiga fordringar. Ev. ingående moms ska inte räknas av på den del av fakturan som utgör utlägg.

Utlägget (det belopp som debiterats konto 1576) ska snarast möjligt faktureras motparten. Utgående moms ska inte debiteras i kundfakturan eftersom fakturerat belopp inte utgör någon omsättning för universitetet. Vid kontering av kundfakturan krediteras konto 1576. En kopia av leverantörsfakturan ska bifogas; det är en förutsättning för att motparten ska kunna räkna av leverantörsfakturans ingående moms.

Motsatt förhållande kan också råda, d v s en extern motpart gör ett utlägg för en institutions räkning och fakturerar universitetet för utlägget. En leverantörsfaktura av detta slag ska kostnadskonteras och bara under förutsättning att den ursprungliga leverantörsfakturan finns bifogad kan ev. ingående moms räknas av.

Ersättning till privatperson för gjorda utlägg

Det förekommer att universitetets anställda eller andra personer gör inköp mot kontant betalning och därefter begär ersättning för sitt utlägg. Sådan inköpsordning bör så långt som möjligt undvikas. Inköp ska i första hand göras mot faktura. I de fall institutionen väljer att göra inköp mot kontant betalning bör institutionen skaffa ett inköpskort eller hålla en handkassa.

Om institutionen inte har inköpskort eller handkassa och därför betalar ut ersättning för utlägg på annat sätt, gäller att en person som är anställd med pågående avtal eller som uppbär utbildningsbidrag får ersättning via personalsystemet Primula. Utbetalning sker (efter registrering i Primula; blankett Ersättning för gjorda utlägg) med påföljande ordinarie löneutbetalning. Observera att utlägg som görs i samband med tjänsteresa ska registreras av resenären själv i personalsystemet Primula Res. Ersättning för utlägg som regleras på detta sätt skall alltid kostnadskonteras och kan inte redovisas som kortfristig fordran.

Ersättning för gjorda utlägg av studenter eller stipendiater kan betalas ut via ekonomisystemet Raindance. Vad gäller utländska gäster måste ersättning för utlägg avseende resor betalas via Primula; ersättning för andra utlägg kan betalas via Raindance.

 

 

Innehållsansvarig: Hanna Mörtberg 08 juli 2020

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.