Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Ekonomi/
  • Redovisning/
  • Redovisningsmodellen/
  • Stödverksamheten/
  • Gå till Stöd och service Ekonomi
    • Ekonomi A-Ö
    • Kontakter
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • AEU-nytt
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Ekonomisystemet Raindance
    • Fakturaadress / Leverantörsinformation
    • Finansiering
    • Forskningsstöd – ekonomiadministration
    • Kontraktsdatabas KDB - Arkiv
    • Redovisning
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Internhyra / Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Konferenser - undantag indirekta kostnader
      • Medfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
      • Redovisa kostnader
      • Redovisningsmodellen
        • Fördelningsbas indirekta kostnader
        • Mallar indirekta kostnader
        • Stödverksamheten
      • Redovisningsplan
      • Utlägg
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Redovisningsmodellen

Stödverksamheten

Principer för uppföljning och hantering över- och underskott

Bakgrund

Enligt redovisningsmodellen för indirekta kostnader beräknas de påläggssatser som ska belasta kostnadsbärarna genom att budgeterade gemensamma kostnader ställs i relation till budgeterad fördelningsbas. Procentsatsen tillämpas sedan på ett verkligt utfall som blir större eller mindre än det beräknade och då uppstår en kalkyldifferens. Om det verkliga utfallet av gemensamma kostnader avviker från det budgeterade uppstår en budgetavvikelse. För Uppsala universitet, som numera fördelar de universitets- och områdesgemensamma kostnaderna med fasta belopp uppstår kalkyldifferenserna enbart på institutionsnivå. Budgetavvikelser uppstår på alla nivåer. Institutionens över- eller underskott i stödverksamheten utgörs av summan av budgetavvikelser och kalkyldifferenser.

Det är en fördel om procentsatsen för indirekta kostnader inte ändras alltför ofta, framför allt med tanke på ansökningar om medel och tillhörande projektkalkyler. Innan ett års procentsats fastställs ska därför uppkomna differenser noggrant analyseras. Procentsatsen beräknas som ett genomsnittligt pålägg över tiden för att bli stabil och motstå svängningar mellan åren.

Principer fr.o.m. 1 jan 2012 för uppföljning och för hur och när överskott disponeras och underskott täcks

Rektor har i beslut UFV 2008/782 (2011-02-01) uppdragit åt ekonomiavdelningen att utforma principer för uppföljning och hantering av kalkyldifferenser och budgetavvikelser. Ekonomidirektören har därför beslutat att fr.o.m. 1 jan 2012 ska följande principer gälla för uppföljning och hantering av över- underskott i stödverksamheten.

  • Uppföljning av tillämpade procentsatser ska göras minst en gång per år. Det är angeläget med en analys av orsakerna till ev avvikelser för att bedöma om tillämpade procentsatser är rimliga i förhållande till faktiskt utfall.
  • Föregående års budget- och/eller kalkyldifferenser ska inte ingå som en kostnad i kommande års kalkyl vid beräkning av påläggsprocent
  • Däremot ska resultatet av analysen av budget- och kalkyldifferenserna beaktas vid fastställandet av påläggsprocent
  • Över- eller underskott som uppgår till väsentliga belopp bör återföras till kärnverksamheten dock inte till enskilda kostnadsbärare utan till ett institutionsgemensamt projekt.

När är differenser i stödverksamheten väsentliga?

  • Om det ackumulerade över- eller underskottet uppgår till 10 % eller mer av stödverksamhetens kostnader under räkenskapsåret är det ett väsentligt belopp. Belopp överstigande 10 % återförs efter begäran från institutionen till kärnverksamheten.
  • Om det ackumulerade över- eller underskott är mellan 5 och 10 % av stödverksamhetens kostnader under räkenskapsåret måste även kärnverksamhetens totala kostnader tas med i bedömningen innan ev beslut fattas om återföring till kärnverksamheten.
  • Om det ackumulerade över- eller underskottet uppgår till max 5 % av stödverksamhetens kostnader under räkenskapsåret är det ett litet belopp och föranleder ingen åtgärd. Anledningen är att ett mindre saldo kan användas för att jämna ut fluktuationer mellan åren så att procentsatsen kan beräknas som ett genomsnittligt pålägg över tiden.

Begäran om hantering av stödverksamhetens över- eller underskott

Prefekt/motsv skickar en begäran inklusive motivering om disposition av överskott/täckande av underskott till ekonomiavdelningen. Beslut om återföring fattas i samråd mellan prefekt och avdelningen för ekonomi och upphandling (AEU). Om stödverksamhetens över- eller underskott är väsentligt görs en återföring till gemensamt projekt inom kärnverksamheten. Vid återföringen används konto 20710 Omfördelat kapital med egen intern motpart. Återföring görs alltid först efter avslutat räkenskapsår.

 

 

Innehållsansvarig: Hanna Mörtberg 01 oktober 2018

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.