Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Ekonomi/
  • Redovisning/
  • Redovisningsmodellen/
  • Fördelningsbas indirekta kostnader/
  • Gå till Stöd och service Ekonomi
    • Ekonomi A-Ö
    • Kontakter
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • AEU-nytt
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Ekonomisystemet Raindance
    • Fakturaadress / Leverantörsinformation
    • Finansiering
    • Forskningsstöd – ekonomiadministration
    • Kontraktsdatabas KDB - Arkiv
    • Redovisning
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Internhyra / Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Konferenser - undantag indirekta kostnader
      • Medfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
      • Redovisa kostnader
      • Redovisningsmodellen
        • Fördelningsbas indirekta kostnader
        • Mallar indirekta kostnader
        • Stödverksamheten
      • Redovisningsplan
      • Utlägg
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Fördelningsbas för indirekta kostnader

Fördelningsbas för indirekta kostnader

Uppsala universitet har personal- och driftkostnader som fördelningsbas för indirekta kostnader i kärnverksamheten. Vid intern debitering inom universitetet och inom en institution påverkas även den interna intäkten basen.

Följande konton ingår i fördelningsbasen för indirekta kostnader:

Endast med intern motpart (9xxxxx):
33210, 33289-33699, 33910-33999 Interna intäkter

Alla motparter utom andra universitet/högskolor (111xxx, 513001, 513007, 520100, 520101) samt specialundantagna 191242 Inst f arb.markn.pol. utvärdering och 514001 Inst för framtidsstudier:
40110-40770 Löner och arvoden inkl LBK

40866-43110, 43199-43999 Kostnadsersättningar och naturaförmåner samt periodiseringar
47110-49999 Utbildning egen personal och övriga personalkostnader
52210-52999 Reparationer och underhåll
54110-54299 Offentligrättsliga avgifter och skatter

54610-57199 Resor, representation, varor
57250-57830 Tjänster

57899-57999 Publicering, medlemsavgifter och övriga tjänster
58990 Egenutvecklade anläggningstillgångar
79310 Stipendier (ej verksamhet 110-112)

Kostnaderna i institutionens fördelningsbas kan tas fram i Raindance-rapporten EK40 Fördelningsbas indirekta kostnader (Basen).

Interna omföringar

Vid interna omföringar både mellan och inom organisationsenheter på universitetet ska endast de direkta kostnaderna eller intäkterna omföras.

DEBETSIDAN:

  • Kostnaden för de köpta tjänsterna/varorna ingår i fördelningsbasen på den kostnadsbärare (projekt) där debiteringen sker.
  • Indirekta kostnader påförs det debiterade projektet med den debiterade institutionens procentsats för indirekta kostnader. Dessa bokförs enligt den vanliga rutinen vid periodstängning.

KREDITSIDAN:

  • I projektet vars direkta kostnader krediteras minskar basen med de omförda direkta kostnaderna.
  • De indirekta kostnaderna i projektet krediteras vid periodstängning enligt den krediterade institutionens procentsats för indirekta kostnader.

Omföringar av externa intäkter påverkar inte basen eller de indirekta kostnaderna.

Teknikplattformar (ej SciLife)

Hos den institution där teknikplattformen är placerad uppkommer indirekta kostnader som genererats vid produktionen av teknikplattformens vara/tjänst. Eftersom teknikplattformar är resurser som är tillgängliga för flera institutioner ska säljande institution inte ensam stå för dessa kostnader. Om teknikplattformen hade varit organisatoriskt uppdelad med en del placerad hos varje brukare skulle alla haft en del av plattformens indirekta kostnader i sin stödverksamhet. Därför ska den säljande institutionen debitera även indirekta kostnader, som ska ingå i den köpande institutionens stödverksamhet. Därmed uppnås en mer rättvisande fördelning av stödkostnader.

Obs! SciLife Lab-teknikplattformar (org 462 och 467) behandlas delvis annorlunda än övriga teknikplattformar. Läs mer i avsnittet om SciLife Lab-teknikplattformar nedan.

SÄLJAREN:

  • Säljarens bas minskar med det internfakturerade direkta beloppet. Detta sker genom att försäljningsintäkter med intern motpart räknas in i och reducerar basen. Det är alltså inte de direkta kostnaderna i basen som minskar.
  • De indirekta kostnaderna på den enskilda kostnadsbäraren (projektet) krediteras vid periodstängning enligt den säljande institutionens procentsats för indirekta kostnader.
  • Säljaren ska internfaktura även sina indirekta kostnader, så att uppkomna kostnader i stödverksamheten krediteras.

Säljaren ska specificera både det indirekta och direkta beloppet på fakturan, eftersom de konteras olika. Konteringen hos säljaren ska se ut såhär:

33xxx Intäkt för försäljning av tjänst/vara (direkta delen, bokförs i kärnverksamheten)
OBS INTE konto 33750 Intäkt SciLife-teknikplattform.
39610 IF indirekta kostnader, projekt xxx0004xx (indirekta delen, bokförs i stödverksamheten, funktion infrastruktur. Tänk på att verksamheterna 220 och 230 inte är tillåtna i stödverksamheten.)

KÖPAREN:

  • Kostnaden för de köpta teknikplattformstjänsterna/varorna ingår i köparens fördelningsbas.
  • Köparens indirekta kostnader debiteras den enskilda kostnadsbäraren (projektet) i kärnverksamheten. Dessa bokförs enligt den vanliga rutinen vid periodstängning.
  • Säljarens indirekta kostnader debiteras köparens stödverksamhet.

Köparen ska bokföra säljarens indirekta kostnad på en egen rad vid kontering av internfakturan (byt radtyp till Ind ko). Konteringen hos köparen ska se ut såhär:

5xxxx Köp av tjänster/varor (direkta delen, bokförs i kärnverksamheten)
OBS INTE konto 57840 SciLife-teknikplattform, köpt tjänst.
58610
IF indirekta kostnader (indirekta delen, bokförs i stödverksamheten, funktion infrastruktur. Tänk på att verksamheterna 220 och 230 inte är tillåtna i stödverksamheten.)

SciLife Lab-teknikplattformar

SciLife Lab-teknikplattformar finns på org.enheterna 462 och 467. De har endast personalkostnader i sin fördelningsbas. De debiterar både sina direkta och indirekta kostnader, likadant som övriga teknikplattformar, men skiljer sig åt genom att det är andra konton med en annan påverkan på fördelningsbasen som ska användas.

SÄLJAREN:

  • Säljarens bas påverkas inte av det internfakturerade beloppet.
  • Säljarens indirekta kostnader debiteras köparens kärnverksamhet.

Både det indirekta och direkta beloppet ska specificeras på fakturan och hela försäljningsintäkten inklusive den indirekta delen ska bokföras på konto 33750 Intäkt SciLife-teknikplattform, som inte reducerar fördelningsbasen.

KÖPAREN:

  • Kostnaden för de köpta teknikplattformstjänsterna/varorna ingår inte i köparens fördelningsbas.
  • Säljarens indirekta kostnader debiteras den enskilda kostnadsbäraren (projektet) i kärnverksamheten.

Köparen ska bokföra de direkta kostnaderna från SciLife-teknikplattformar på konto 57840 SciLife-teknikplattform köpt tjänst och de indirekta kostnaderna på konto 58610 Internfakturerade indirekta kostnader. Konto 57840 ingår inte i fördelningsbasen och på så sätt undviks dubbel debitering av indirekta kostnader i kärnverksamheten.

Handel med andra universitet och högskolor

Fakturor från andra svenska universitet och högskolor ingår inte i fördelningsbasen. Indirekta kostnader bokas alltså inte på kostnader med motpart 111xxx eller 513001 Högskolan i Jönköping, 513002 Handelshögskolan i Stockholm och 520100 Chalmers Tekniska Högskola. Detta gäller även specialundantagna 191242 Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering och 514001 Institutet för framtidsstudier.

Anledningen till detta är följande: Säljande universitet/högskola fakturerar inklusive sina indirekta kostnader för att få täckning för dessa. När ett lärosäte – såsom Uppsala universitet - tillämpar personal- och driftkostnader som fördelningsbas kommer det att uppstå dubbla indirekta kostnader vid handel med annat lärosäte eftersom köp av tjänster mm utgör en driftkostnad. Flertalet lärosäten har endast lönekostnader som fördelningsbas, varför problemet med dubbla indirekta kostnader inte uppkommer för dem.

Det är endast kostnader från svenska universitet och högskolor som inte ingår i fördelningsbasen. Kostnader från utländska lärosäten ingår i fördelningsbasen.

Om vi säljer varor eller tjänster till andra universitet och högskolor tar vi ut ersättning för både direkta och indirekta kostnader. Intäkter från andra universitet och högskolor påverkar inte fördelningsbasen.

Konferensprojekt – undantag indirekta kostnader

Konferenser som universitetet arrangerar kan i vissa fall undantas från fördelningsbasen och från den schablonmässiga debiteringen av indirekta kostnader. Administrativa kostnader för konferenserna ska istället bokföras direkt på projektet (kostnadsbäraren). Förutsättningarna för att undanta är bl a att merparten är externa konferensdeltagare, att kostnaderna för hela arrangemanget inklusive boende har betalats av universitetet, att inbjudan/annonsering har gjorts och att program ska finnas. Bakgrunden till tillämpningen är att få en mer rättvisande fördelning av de indirekta kostnaderna på institutionens kostnadsbärare. Begäran om undantag ska vara godkänd av prefekten och görs på blankett EA35 Begäran om undantag av indirekta kostnader.

NIH-projekt

Kostnader i NIH-projekt (projekt med amerikanska National Institute of Health som finansiär) där Uppsala universitet är huvudmottagare av finansieringen med ett s k prime contract och har avtal med subcontractors som t ex Akademiska sjukhuset och utländska universitet ingår inte i fördelningsbasen. Kostnaderna som dessa subcontractors fakturerar UU för arbetet som de utfört är undantagna ur fördelningsbasen eftersom UU inte själv har utfört något arbete som relaterar till dessa kostnader.

Detta gäller enbart NIH-projekt där UU är huvudmottagare av finansieringen. Kostnader i NIH-projekt där UU är subcontractor och själv utför arbete i projektet ingår i fördelningsbasen som vanligt.

Innehållsansvarig: Hanna Mörtberg 01 mars 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.