Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Ekonomi/
  • Redovisning/
  • Medfinansiering/
  • Gå till Stöd och service Ekonomi
    • Ekonomi A-Ö
    • Kontakter
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Ekonomisystemet Raindance
    • Fakturaadress / Leverantörsinformation
    • Finansiering
    • Forskningsstöd – ekonomiadministration
    • Kontraktsdatabas KDB - Arkiv
    • Redovisning
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Internhyra / Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Konferenser - undantag indirekta kostnader
      • Medfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
      • Redovisa kostnader
      • Redovisningsmodellen
      • Redovisningsplan
      • Utlägg
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Medfinansiering

Medfinansiering

Medfinansiering tillämpas när en finansiär inte ersätter alla indirekta kostnader och lokalkostnader.

Beräkning av medfinansiering görs i Raindance med utgångspunkt i faktiskt bokförda indirekta kostnader och lokalkostnader. T o m 2017 gjordes beräkningarna i excelfiler. Det finns flera fördelar med att hantera medfinansiering direkt i redovisningssystemet. Det går att söka på fält som har JA avseende medfinansiering och det går att söka ut finansiär och kontrollera om de projekten som borde ha medfinansiering fått det. Eftersom utgångspunkten för medfinansiering är den faktiska bokföringen innebär det att ett mer korrekt belopp bokförs.

Fr o m 2020 tas en IT-avgift ut av varje institution/motsvarande baserat på antal anställda och övrigt verksamma. IT-avgiften betraktas vanligtvis som en indirekt kostnad av externa finansiärer och inkluderas därför vid beräkningen av medfinansiering.

Hur görs beräkningen

Summan av bokförda indirekta kostnader konto 58600, lokalkostnader konto 50109 och IT-avgift konto 57200 jämförs med vad finansiären ersätter och mellanskillnaden bokförs på konto 30200/30600.

Om de bokförda indirekta kostnaderna är lägre än vad finansiären ersätter bokförs ingen medfinansiering.

Förutsättningar för beräkning

Beräkning av medfinansieringsbelopp förutsätter att aktuella uppgifter är registrerade i projektmodulen.

Beräkningen bygger på kontraktets aktuella procentpålägg och fördelningsbas. Vilken bas som ska väljas beror på vad som står i kontraktet och följande baser finns att välja på:

  • 1PDS Personal, drift och stipendier
    https://mp.uu.se/documents/432512/191983600/medfin-bild-1.jpg/1f9e359b-d0fa-5c49-e260-05bfa7800bb2?t=1524742947546
  • 2LÖN Lön (inkl LBK)
  • 3PDR Personal och drift
  • 4DRI Drift
  • 5PDA Personal, drift och avskrivningar
  1. Välj Medfinansiering JA.
  2. Ange medfinansieringsbelopp om fasta belopp är angivna i kontraktet.
  3. Ange ”Påläggsprocent” och den ska inkludera % för både indirekta och lokalkostnader. Observera att om finansiären ersätter med fast belopp måste omräkning göras till en procentsats som inkluderar både indirekta o lokalkostnader.
  4. Välj den bas som bäst motsvarar de kostnadsslag som finansiären godkänner som underlag för debitering av indirekta kostnader/ lokalkostnader.

    Medfinansiering kommer att bokföras för de perioder som ingår i registrerad projekttid dvs från och med ”startdatum” och till och med ”dispdatum”.
  5. Kontrollera att startdatum resp dispdatum är rätt angivna i projektmodulen.
    https://mp.uu.se/documents/432512/191983600/medfin-bild-2.jpg/3c6273e1-3a7f-fa39-83a7-233c1a6adfa3?t=1524743037097
  6. Spara

Alla ovanstående fält är öppna i projektmodulen och ändringar kan göras utan att kontakta avdelningen för ekonomi och upphandling (AEU).

Justering av tidigare års medfinansiering

Korrigering av tidigare års medfinansiering ska göras enligt gammal modell dvs skicka in en avstämning medfin EA 36.a in en avstämning medfin EA 36.

Innehållsansvarig: Margareta Uvhagen Antoni 11 november 2020

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.