Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Ekonomi/
  • Redovisning/
  • Medfinansiering och samfinansiering/
  • Gå till Stöd och service Ekonomi
    • Ekonomi A-Ö
    • Kontakter
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • AEU-nytt
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Ekonomisystemet Raindance
    • Fakturaadress / Leverantörsinformation
    • Finansiering
    • Forskningsstöd – ekonomiadministration
    • Kontraktsdatabas KDB - Arkiv
    • Redovisning
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Internhyra / Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Konferenser - undantag indirekta kostnader
      • Medfinansiering och samfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
      • Redovisa kostnader
      • Redovisningsmodellen
      • Redovisningsplan
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Medfinansiering och samfinansiering

Medfinansiering och samfinansiering

Medfinansiering tillämpas när en finansiär i ett bidragsprojekt inte ersätter alla indirekta kostnader, lokalkostnader och IT-avgift. Kostnader som inte ersätts behöver finansieras med statsanslag, vilket sker via en s k medfinansieringsrutin i Raindance varje månadsbokslut. För att ingå i denna systemkörning och få medfinansiering bokfört måste projektet ha medfinansiering inlagt i projektmodulen i Raindance (se instruktion under ’Förutsättningar för beräkning’ längre ner på sidan).

Förutom bidragsprojekt i verksamhet (VSH) 220 kan medfinansiering i undantagsfall även behövas i bidragsfinansierade projekt inom grundutbildningen, VSH 110.

Samfinansiering

Direkta kostnader kan inte medfinansieras. När en bidragsgivare begränsar finansieringen av direkta kostnader, exempelvis Wallenbergstiftelserna som godkänner högst 50% lönebikostnader, ska det samfinansieras. Samfinansiering sker genom omföring av balanserat kapital till bidragsprojektet. Om en mer omfattande samfinansiering krävs kan man utöver bidragsprojektet sätta upp ett separat anslagsfinansierat s k samfinansieringsprojekt.

Hur görs medfinansieringsberäkningen

Summan av bokförda indirekta kostnader konto 58600, lokalkostnader konto 50109 och IT-avgift konto 57200 jämförs med vad finansiären ersätter och mellanskillnaden bokförs på konto 30600 Medfinansiering FoU (VSH 220) / 30200 Medfinansiering utbildning (VSH 110).

Om projektets bokförda indirekta och lokalkostnader samt IT-avgift beräknas bli lägre än vad finansiären ersätter ska ingen medfinansiering läggas in i projektmodulen. Om medfinansiering ändå är inlagt bokför medfinansieringsrutinen felaktigt en negativ medfinansiering på projektet, d v s en debetpost.

Ändringar i institutionens procentsats för indirekta kostnader eller fördelning av lokalkostnader kan påverka behovet av medfinansiering. En genomgång av medfinansieringsbehovet i berörda projekt behöver därför göras när dessa parametrar ändras. 

Förutsättningar för beräkning

En korrekt beräkning av medfinansieringsbelopp förutsätter att aktuella uppgifter är registrerade i projektmodulen.

Beräkningen bygger på kontraktets procentpålägg och fördelningsbas. Vilken bas som ska väljas beror på vad som står i kontraktet och följande baser finns att välja på:

  • 1PDS Personal, drift och stipendier
  • 2LÖN Lön (inkl LBK)
  • 3PDR Personal och drift
  • 4DRI Drift
  • 5PDA Personal, drift och avskrivningar

 

Fyll i projektmodulens medfinansieringsfält såhär:

  1. Medfinansiering: välj JA om projektet ska ha medfinansiering.
  2. Medfinansbelopp: detta fält är endast för information. Om ett fast medfinansieringsbelopp anges i kontraktet kan det fyllas i här, men ingen bokföring sker utifrån beloppet.
  3. Påläggsprocent: ange hur stort procentpåslag finansiären ersätter för indirekta och lokalkostnader samt IT-avgift. Observera att om finansiären ersätter med ett fast belopp måste det omräknas till en procentsats: (beviljade indirekta kostnader + lokalkostnader + IT-avgift) / summa beviljade direkta kostnader enligt kontraktets fördelningsbas. Om finansiären inte godkänner några indirekta kostnader alls, skriv 0 i detta fält.
  4. Fördelningsbas: välj den bas som bäst motsvarar de kostnadsslag som finansiären godkänner som underlag för debitering av indirekta kostnader / lokalkostnader / IT-avgift. Detta anges i bidragskontraktet eller i finansiärens allmänna villkor.
  5. Start-, slut- och dispdatum: kontrollera att dessa datum är rätt angivna i projektmodulen. Medfinansiering kommer att bokföras för de perioder som ingår i registrerad projekttid, dvs från och med ”Startdatum” till och med ”Dispdatum”.https://mp.uu.se/documents/432512/191983600/medfin-bild-2.jpg/3c6273e1-3a7f-fa39-83a7-233c1a6adfa3?t=1524743037097
  6. Spara ändringarna.

Alla ovanstående fält är öppna i projektmodulen och ändringar kan göras utan att kontakta Avdelningen för ekonomi och upphandling (AEU).

Justering av medfinansiering

Om medfinansiering läggs in på ett projekt i efterhand eller om medfinansieringsvillkoren ändras under projekttiden bokförs justeringen retroaktivt för hela innevarande bokföringsår vid nästa månadsbokslut, förutsatt att det finns utfall i periodens fördelningsbas. Om inget utfall finns i perioden utelämnas projektet ur medfinansieringsrutinen. Medfinansieringen justeras då nästa gång som utfall finns.

För justering av tidigare års medfinansiering och/eller årets medfinansiering efter projektavslut ska blankett EA36 Avstämning medfinansiering fyllas i och skickas till ekonomisupport@uadm.uu.se tillsammans med underlag ur ekonomisystemet, t ex rapport PR25 RÅDRED.

Om medfinansiering felaktigt har registrerats i ett projekt ska den avslutas genom att ändra fältet Medfinansiering från Ja till Nej i projektmodulen. Bokförd medfinansiering korrigeras inte automatiskt utan måste rättas manuellt av AEU utifrån inskickad EA36-blankett.

Justeringar med EA36-avstämningsblanketten kan skickas in vid behov eller först vid projektslut. Om en justering behövs inför ett bokslut ska underlaget skickas till AEU i god tid innan bokslutet.

Innehållsansvarig: Åsa Brorsson 04 september 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.